fbpx

Kia K3 2024 tampil dengan rekaan fastback, enjin 1.6L dan 2.0L

Kia K3 2024 01

KIA telah memperkenalkan sedan subkompak K3 serba baharu di Mexico City, di mana ia dilaporkan akan menggantikan tempat Rio.

Untuk pengetahuan anda, K3 asalnya merupakan nama alternatif kepada Forte dan Cerato yang digunakan untuk pasaran-pasaran tertentu termasuk Korea Selatan.

Namun dengan kemunculan model baharu ini, sedan kompak itu berkemungkin besar akan menggunakan nama lain apabila model generasi baharu tiba kelak.

Berbalik kepada K3, ia tampil lebih berani berbanding Rio sedan dengan bentuk badan fastback, gril Tiger Nose yang lebih menonjol serta rekaan lampu LED yang tajam pada bahagian hadapan dan belakang.

Ukuran dimensinya juga lebih besar iaitu 4,545 mm panjang, 1,765 mm lebar, 14,75 mm tinggi, manakala jarak antara roda adalah 2,670 mm. Ruang but adalah 544 liter.

Lukisan konsep Kia K3

Model yang ditampilkan ini merupakan versi GT-Line yang mempunyai reka bentuk lebih agresif dengan liang saluran udara yang besar pada bahagian bampar, rim 17 inci dan paip ekzos berkembar.

Di dalam, terdapat papan pemuka yang minimalis dan moden, stereng ala EV6, serta kluster instrumen digital yang disekalikan dengan skrin sentuh sistem infohibur.

Skrin sentuh berkenaan mempunyai paparan berdefinisi tinggi 10.25 inci, fungsi Apple CarPlay dan Android Auto wayarles, ciri Bluetooth yang boleh menyambungkan sehingga dua telefon sekali gus dan port USB Type C pada bahagian hadapan dan belakang.

Ciri-ciri lain yang turut disertakan termasuk sistem pendingin hawa automatik dua zon, corong pendingin hawa belakang dan sistem pencahayaan ambien dengan 64 pilihan warna.

Untuk enjin, K3 boleh didapati dengan enjin 1.6-liter empat silinder yang menghasilkan 123 PS. Enjin ini boleh dipadankan dengan transmisi automatik atau manual enam kelajuan.

Versi GT-Line didatangkan dengan enjin 2.0-liter empat silinder dengan 152 PS dan transmisi automatik enam kelajuan berserta paddle shifter. Enjin 1.4-liter juga akan ditawarkan untuk pasaran eksport.

Dari segi keselamatan pula, K3 dilengkapi dengan enam beg udara, ABS dan ESC sebagai kelengkapan standard. Varian-varian tertentu akan mendapat sistem bantuan pemandu ADAS seperti Front Collision Avoidance (FCA), Lane Keeping Assist (LKA), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Rear Cross-traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) dan Driving Attention Warning (DAW).

Menurut Kia, K3 akan dipasang di Nuevo Leon, Mexico dan akan memasuki pasaran-pasaran terpilih bermula suku keempat tahun ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved