fbpx

Volkswagen Golf R versi CKD dibuka untuk tempahan – 320PS, 400Nm

volkswagen golf r ckd 11

DUA berita penting bawah tajuk ini, iaitu Volkswagen Golf R versi CKD (pemasangan tempatan) kini diperkenalkan untuk pasaran Malaysia, dan negara ini yang pertama di luar Jerman memasang hot hatch berprestasi tinggi ini.

Satu penghormatan buat Malaysia dan syabas untuk Volkswagen Passenger Cars Malaysia (VPCM).

Golf R CKD ini dilancarkan bersama R Performance Package yang merangkumi ekzos titanium Akrapovic, mod Drift dan Special, spoiler belakang baharu, dan rim aloi 19-inci Estoril.

Ekzos titanium Akrapovic ini memberikan ‘diet’ sebanyak 7kg untuk Golf R. Sementara itu, mod Drift dan Special boleh diakses menggunakan butang R pada stereng.

Seperti pada namanya, mod Drift menala ESC (Electronic Stability Control) untuk membolehkan kereta menggelungsur dalam keadaan terkawal dengan tork disalurkan lebih ke tayar belakang.

Untuk Special pula, ia menala suspensi agar memberikan pemanduan selesa untuk permukaan jalan tidak rata. Ini pastinya sangat sesuai untuk jalan raya Malaysia.

Golf R CKD masih dipacu oleh enjin berkuasa 2.0 TSI turbo 4-silinder dengan output 320hp dan 400Nm tork. Kuasa disalurkan ke semua roda melalui kotak gear DSG 7-kelajuan dan sistem pacuan semua-roda 4Motion. Setup ini juga membolehkan Golf R memecut ke 100km/j dalam masa 4.8 saat sahaja.

Ciri tambahan lain pada Golf R CKD ini termasuklah paparan Head Up Display, dan IQ.Drive iaitu pakej ADAS yang merangkumi sistem seperti Travel Assist dengan Adaptive Cruise Control (ACC), Side Assist, Front Assist, Lane Assist, dan Emergency Assist.

Tempahan untuk Volkswagen Golf R ini telah dibuka dengan harga anggaran antara RM330,000 hingga RM350,000. Harga rasmi harus ditunggu semasa pelancaran rasmi nanti.

Tiga pilihan warna boleh anda pilih: Lapiz Blue, Deep Black, dan Pure White.

Apa pun, secara keseluruhan pembeli di Malaysia kini boleh mendapat Volkswagen Golf R dengan nilai lebih baik. Dan ini juga satu pencapaian yang boleh diraikan dimana kilang Volkswagen di Malaysia kini mampu memasang model R selepas GTI.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved