fbpx

Nissan X-Trail Mountain Rescue Concept ambulans penyelamat salji dengan ‘tayar’ berantai

nissan x-trail mountain rescue concept 18

NISSAN telah mengubah X-Trail dari SUV biasa menjadi sebuah kenderaan kecemasan untuk menyelamat lengkap dengan tayar berantai, pengusung, dan peralatan menyelamat.

Nissan X-Trail Mountain Rescue Concept itu dipertontonkan di resort ski Cervinia, Itali. Ia direka bagi mengingatkan orang ramai supaya melakukan aktiviti ski dengan berhemah dan beretika.

Selain empat ‘tayar’ berantai di setiap penjuru, bagi membolehkan X-Trail ini menjalankan misi menyelamat di gunung salji, Nissan telah memberikan rak bumbung khas. Ia lengkap dengan lampu khas, siren kecemasan, pengusung, malah mempunyai ski dan penyodok salji.

X-Trail ini juga dipasang dengan fender lebih besar dan kembang, poin-poin tunda, kabel winch, lampu limpah, dan jarak kelegaan tanah 23cm lebih tinggi.

Naik taraf diteruskan ke bahagian dalam dimana jentera ini mendapat GPS Garmin dan alat komunikasi Motorola.

Perubahan lebih besar adalah di belakang, dimana tempat duduk telah ‘dibuang’ untuk memuatkan pengusung. Selain itu, ia mendapat tempat duduk rawatan menghadap ke belakang.

Akhir sekali, terdapat kabinet simpanan yang memuatkan bekalan kecemasan seperti kayu pengukur ketebalan salji dan selimut termal. Terdapat juga ruang yang boleh memuatkan drone DJI!

Walaupun konsep ini menggariskan etika ski secara bertanggungjawab, ia juga memaparkan sistem pacuan semua-roda e-4ORCE pada X-Trail itu.

Menurut Nissan, ia mampu bertindak balas terhadap perubahan cengkaman pada kadar 1/10,000 saat, bersamaan 1,000 lebih pantas dari sistem biasa. e-4ORCE ini juga mampu mengagihkan kuasa bergantung kepada tahap cengkaman.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved