fbpx

Perodua keluarkan EV mampu milik hujung 2025 – Tengku Zafrul

Perodua EMO EV Concept 01
Perodua EMO EV Concept yang dipamerkan di Malaysia Autoshow 2023 pada Mei lalu

TENGKU Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz dalam satu hantaran melalui media sosial berkata Perodua dijadual mengeluarkan secara besar-besaran kenderaan elektrik (EV) mampu milik pada hujung 2025.

Menurut Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri itu, ia selaras dengan pelantikan Perodua untuk menerajui pengeluaran kenderaan elektrik mampu milik di bawah Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030 (NIMP 2030).

“Projek kenderaan elektrik Perodua. Perodua telah bekerjasama dengan sebuah syarikat automotif antarabangsa untuk menghasilkan prototaip EV berkenaan.

“Terima kasih syarikat Perodua kerana membantu Malaysia dalam memajukan teknologi kenderaan elektrik dan memperkukuhkan mobiliti mampan Malaysia,” katanya.

Pada 29 November lalu, Perodua umum menyasar EV dan hibrid jenamanya menyumbang sehingga 20 peratus daripada jualan keseluruhan kereta baharu menjelang 2030.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Seri Zainal Abidin Ahmad berkata, angka jualan itu mungkin boleh dicapai “jika semua pemain industri boleh bekerjasama.”

“Kami bekerjasama dengan kerajaan dan rakan kongsi yang lain. Kami juga telah dilantik dalam pelan perindustrian baharu untuk menerajui pembangunan EV di Malaysia.

“Kita perlu menghasilkan produk baharu. Kita belum memuktamadkan masa pengeluarannya, tetapi sasaran yang diberikan oleh kerajaan – 20 peratus menjelang 2025 atau 2030 akan menjadi kenyataan jika semua pihak memberi kerjasama,” katanya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved