fbpx

Toyota berentap dalam Idemitsu Super Endurance dengan tiga kenderaan sifar karbon

toyota endurance race thailand 05

Baru-baru ini berlangsungnya perlumbaan ketahanan Idemitsu Super Endurance Southeast Asia Trophy 2023 di Thailand pada 22 dan 23 Disember lepas.

Toyota mengumumkan bahawa mereka menggunakan perlumbaan di litar Chang International Circuit itu sebagai platform bagi membolehkan tiga jentera mereka berentap.

Menariknya, kesemua tiga kereta tersebut adalah dengan bahan api sifar karbon – ORC Rookie GR86 CNF, ORC Rookie GR Corolla H2, dan CP Rookie Prius CNF-HEV GR. Ketiga-tiga kereta ini juga berjaya menamatkan perlumbaan 10 jam tersebut.

Bahan bakar sifar karbon yang memacu kesemua jentera adalah hidrogen hasil kerjasama dengan Charoen Pokphand Group (CP).

Berikut adalah nama kereta, pasukan, pemandu, kelas, dan keputusan perlumbaan:

Dalam perlumbaan ini, Toyota mahu membangunkan pilihan sifar karbon bagi kegunaan sukan permotoran. GR86 dan Prius menggunakan bahan api sifar karbon manakala Corolla menggunakan hidrogen yang diperbuat dari gas bio hasil ladang ayam.

Kesemua pemandu memberikan maklum balas yang baik berkenaan jentera yang dipandu mereka.

Menjelang perlumbaan itu juga, Toyota menjalankan GR Festival 2023 pada 19 Disember di Bangkok. Ia menampilkan persembahan drift dan time attack oleh pemandu-pemandu Rookie Racing, D1, dan Toyota Gazoo Racing Tema Thailand menggunakan model-model GR terkini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved