fbpx

Toyota jenama automotif paling bernilai 2023, Mercedes kedua, BMW potong Tesla

toyota corolla cross hybrid studio 2022 40

TOYOTA merangkul gelaran jenama automotif paling bernilai di dunia 2023, untuk tahun kedua berturut-turut. Perkara ini disiarkan dalam laporan oleh Interbrand’s Best Global Brands 2023.

Pengeluar Jepun itu menduduki tangga keenam dari keseluruhan 100 jenama global. Hanya tiga jenama berada dalam kedudukan 10 teratas, dua lagi adalah Mercedes-Benz dan BMW.

Di luar kedudukan 10 teratas, jenama automotif yang turut tersenarai adalah Tesla, Honda, Hyundai, Audi, Porsche, Volkswagen, Ford, Nissan, Ferrari, dan Kia. Secara keseluruhan, 13 jenama automotif masuk dalam senarai bagi 2023, menurun berbanding 15 jenama pada 2022.

Menurut Interbrand, setiap jenama dinilai dari tiga perkara utama: prestasi kewangan produk atau perkhidmatan, peranan dalam keputusan pembelian, serta kekuatan jenama untuk membuatkan pelanggan kekal dengannya.

Dengan nilai jenama USD64.5 bilion (RM301.4 bilion), Toyota kekal di tangga teratas bagi segmen automotif. Ini diikuti dengan Mercedes-Benz (USD61.4 bilion bersamaan RM286.92 bilion).

Sementara itu, nilai jenama BMW sebanyak USD51.2 bilion (RM239.26 bilion) cukup untuk menempatkannya di tangga ketiga, dan juga memotong Tesla dengan nilai USD49.9 bilion (RM233.18 bilion).

Honda kekal di tangga kelima, diikuti dengan Hyundai dan Audi. Porsche merupakan satu lagi jenama Jerman yang mencatatkan penambahbaikan dalam nilai jenama dengan memotong Volkswagen dan Ford untuk duduk di tempat kelapan.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved