fbpx

Pelakon lagak ngeri Fast and Furious 9 nyaris terkorban, pengarah disaman RM4.66 juta

fast and furious 9

Seorang pelakon lagak ngeri (stuntman), Joe Watts telah mengalami kecederaan “yang mengubah hidupnya” selepas terjatuh kira-kira 25 kaki dari tali keselamatan di studio Warner Bros. di Leavesden, United Kingdom (UK).

Eksekutif kesihatan dan keselamatan (HSE) kerajaan UK mendapati pasukan penggambaran Fast and Furious 9 (FF9) tidak menilai risiko secukupnya seperti tali putus, rosak, pemeriksaan keadaan, atau regangan di antara babak.

Ini bermakna mereka bertanggungjawab terhadap insiden Watts, dimana beliau jatuh dan mengalami keretakan tengkorak, trauma kecederaan otak, dan mengakibatkan pelakon itu mempunyai kecacatan dan kurang upaya kekal.

Laporan juga mengatakan tali keselamatan yang menyokong Watts tidak diperiksa dalam tempoh enam bulan dan penerbit FF9 tidak menyediakan sebarang alas sekiranya berlaku sebarang insiden tidak diingini.

FF9 Pictures Limited didapati bersalah dan disaman kira-kira USD1.05 juta (RM4.66 juta). Pegawai HSE, Roxanne Barker berkata, “Kecederaan Watts mengubah hidupnya dan dia boleh terkorban.

“Dalam kerja-kerja aksi lagak ngeri, ia bukan berkenaan mengelakkan terjatuh tetapi meminimakan risiko kecederaan,” katanya.

HSE sebelum itu menyiasat penerbit Squid Game: The Challenge, selepas laporan peserta-peserta mengalami kecederaan saraf dan hipotermia.

Watts kini mengumpulkan sekitar USD1.2 juta untuk kecederaan peribadi, menyatakan dia tahu tidak akan dapat bekerja lagi. Dia juga menggesa industri filem untuk membuatkan set mereka lebih selamat.

“Saya tidak mahu apa yang terjadi kepada saya berlaku kepada orang lain,” ujar Watts.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved