fbpx

10 kereta paling mahal dalam Fast and Furious: Tokyo Drift

mazda rx-7 veilside tokyo drift

TAHUN awal 2000 merupakan era yang menarik untuk peminat lumba jalanan dan scene kereta. ‘Budaya’ ini juga ditampilkan sebagai sesuatu yang ‘cool’, semuanya hasil populariti permainan video seperti Need For Speed dan francais filem Fast and Furious.

Edisi F&F: Tokyo Drift pula membawa penonton jauh dari Amerika Syarikat, terus ke Tokyo, Jepun dan scene JDM di sana.

Kali ini, kita lihat senarai kereta-kereta Tokyo Drift paling mahal. Jom!

Nissan 350Z – RM71k

Anda past terkejut jika lihat Nissan 350Z atau Fairlady ni antara kereta paling murah dalam senarai ini. Hakikatnya, model 2022/03 yang digunakan dalam Tokyo Drift bernilai kurang dari RM142k pada masa itu.

Hari ini, anda boleh beli pada separuh harga tersebut. Tetapi jika nak cakap pasal kereta sebenar yang digunakan dalam file mini, harganya mencecah RM640k semasa terjual dalam satu lelongan.

Nissan Silvia S15 Spec-R – RM95k

Silvia S15 Spec-R merupakan kereta pertama dipandu Sean semasa dia tiba di Jepun. Ia juga menjadi kereta yang Sean kalah teruk kerana pada mulanya hero kita tidak tahu cara drift. Hancur kereta rare..

Jika dilihat, produksi filem ini tidak meletakkan terlalu banyak modifikasi pada S15 Spec-R ini. Jadi sebab itu peminat boleh hasilkan semula Silvia versi Tokyo Drift dengan harga permulaan sekitar RM95k.

Mazda RX-8 – RM95k

Di tempat kelapan, Mazda RX-8. Kereta yang digunakan dalam Tokyo Drift ini mendapat kit badan Veilside dan dipandu oleh heroin, Neela. Antara babak paling penting ialah bila Neela membawa Sean drift dalam RX-8 ini di jalan pergunungan.

RX-8 ini juga dilengkapi kit turbo dan unit engine management system dari GReddy. Ia juga menghasilkan lebih banyak kuasa berbanding kereta stock kerana sistem ekzos Tanabe padanya.

Tapi sayang, RX-8 ini tak dapat banyak perhatian dalam filem ini, jadi ia seolah-olah dilupakan.

Chevrolet Monte Carlo 1971 – RM142k

Chevrolet Monte Carlo 1971 ialah sebuah muscle car klasik Amerika yang popular, ia juga salah satu dari tiga muscle car yang ditampilkan dalam Tokyo Drift.

Kereta ini digunakan dalam babak awal yang sangat popular, dimana Sean memandunya untuk berlumba dengan Dodge Viper, dan kalah.

Sean yakin ia mampu mengalahkan Viper 500hp itu. Dikatakan pihak produksi membeli sembilan buah Monte Carlo untuk semua aksi filem itu. Harganya sekarang bermula pada RM142k standard, tanpa modifikasi. Mahal juga untuk kereta 70-an.

Mitsubishi Lancer Evo IX – RM190k

Lancer Evo 9 ialah antara kereta hero paling popular dalam keseluruhan filem ini, dan memang ada sebabnya. Ianya merupakan kereta yang digunakan Sean untuk belajar drifting, dan Evo itu sendiri sebuah lejen. Perlu sebab lain lagi? Ada yang tak kenal Evo?

Drive shaft dalam Evo ini telah dicabut untuk menjadikan ia RWD, sebab tu anda nampak ia drift cantik dan smooth saja.

Filem ini pun tidak melakukan modifikasi terlalu banyak pada Evo 9 ini, jadi kalau korang nak buat replika Evo Tokyo Drift tidak begitu sukar.

Harga permulaan? Sekitar RM190k.

Nissan Skyline GT-R R33 – RM308k

Anda tak silap, memang ada Skyline GT-R R33 dalam filem ini, walaupun babaknya sedikit, tapi ia babak paling cool.

Han mempamerkan kemahiran driftnya, dia memandu RX-7 dan drift di sekeliling Skyline itu yang dinaiki dua orang gadis cantik.

Kereta ini juga ditampilkan kemudian dalam babak di lebuh raya. Dengan RM308k harga permulaan, anda boleh miliki Godzilla ini.

Dodge Viper SRT10 2003 – RM308k

Siapa yang boleh lupa dengan Viper SRT10 berwarna merah ini dalam babak lumba awal Tokyo Drift. Kita boleh bercakap mengenai horsepowernya sebanyak 500hp atau sistem ekzos Borla padanya, tapi nanti risau Sean perli kita pula cakap, “pandai baca brochure…”.

Get it, get it?

Dodge Viper antara kereta paling ikonik dari Dodge dan model 2003 ini berharga sekitar RM308k.

Ford Mustang 1967 – RM332k

Mustang 1967 Fastback ni sendiri dah jadi antara muscle car paling ikonik sepanjang zaman, tanpa Tokyo Drift pun ia dah popular seluruh dunia.

Dan unit yang ditampilkan dalam Tokyo Drift ni antara yang paling mantap, disumbat dengan enjin RB26 Skyline GT-R.

Sebuah kereta aksi lagak ngeri dari filem ini pernah terjual sekitar RM850k, tetapi Mustang 1967 biasa kini berharga bermula pada RM332k ‘sahaja’.

Mazda RX-7 Veilside FD – RM380k

Han ialah antara karakter paling badass dalam filem ni, jadi dia berhak la dapat kereta yang setaraf, kan? Ini dia, Mazda RX-7 1997 dengan kit badan Veilside yang berharga RM80k tambahan (body kit sahaja).

Nak buat replika? Korang kena ambil RX-7 1996 dengan harga sekitar RM118k, tambah pula kit turbo HKS T04Z, HKS intercooler, dan engine management system Apexi. Mod ni saja berharga RM284k, jadi kos keseluruhan menjadi lebih RM400k.

Plymouth Roadrunner GTX 1970 – RM593k

Plymouth Roadrunner 1970 yang ikonik ini digunakan oleh Dominic Toretto semasa dia muncul semula di babak akhir filem.

Kereta ini sering muncul dalam Fast and Furious lain, dan dikatakan unit yang digunakan dalam Tokyo Drift masih ada sehingga hari ini. Ia pernah terjual pada harga RM887k.

Tetapi jika anda hendak mencari sebuah untuk buat koleksi atau jadikan replika, ia boleh didapati pada harga RM593k. Inilah dia kereta paling mahal dalam Fast and Furious: Tokyo Drift.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved