fbpx

UK haramkan iklan Toyota Hilux sebab pamer aksi off-road

toyota hilux iklan haram 06

DUA video iklan yang menunjukkan sekumpulan trak pikap dipandu dalam hutan belantara telah diharamkan oleh regulator United Kingdom (UK) kerana menggalakkan pemandu membuat aksi yang boleh merosakkan alam sekitar.

Dalam satu video iklan Toyota Hilux yang dipromosikan di Facebook, berdozen trak pikap itu dilihat dipandu menyeberangi sungai, hutan, dan tanah terbuka. Suara latar pula menerangkan babak itu sebagai “pemandangan sebenar alam sekitar”.

Versi poster pula digunakan di hentian-hentian bas sekitar negara itu menunjukkan trak pikap tersebut dengan slogan “Born to Roam” (Dilahirkan untuk Merayap/Menjelajah).

Kedua-dua iklan itu tidak boleh dipamerkan di UK selepas keputusan oleh Advertising Standards Authority (ASA). Menurut mereka, iklan itu “mempersembahkan dan menggalakkan penggunaan kenderaan yang tidak menghiraukan kesan kepada alam sekitar.”

Keputusan itu adalah yang terkini dalam siri pengharaman ASA yang memfokuskan kepada alam sekitar yang mula dilancarkan pada 2020.

Ini juga kali pertama ASA mengharamkan iklan yang menunjukkan pemanduan off-road, sesuatu yang kerap dibuat oleh iklan-iklan trak dan SUV.

Pada 2021, satu iklan oleh Jaguar Land Rover menunjukkan kereta di dalam hutan dengan slogan, “Life is so much better without restrictions” (hidup jauh lebih baik tanpa halangan).

ASA pernah menilai iklan itu dan mengambil keputusan tidak mengharamkannya, berkata bahawa konsumer (pada masa itu) pastinya faham konteks slogan untuk menghapuskan halangan-halangan Covid-19.

Boleh tahan juga tegas pengamal alam sekitar di sana ya. Kami faham kepentingan menjaga kelestarian alam sekitar, tapi jika iklan Toyota Hilux dengan pemanduan off-road diharamkan, iklan bagaimana pula yang boleh dibuat nanti? Mungkin tunjuk Hilux dipandu pergi ke tempat kerja sahaja nampaknya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved