fbpx

Land Rover Defender 90: Keseronokan yang janggal – Pandu uji

land rover defender 90 thumb

PENULIS biasanya jenis tak berapa sukakan SUV kerana tiada keperluan melalui jalan tidak rata atau mengangkut barang berat. Penulis lebih selesa kereta yang rendah, jika sporti ianya suatu bonus.

Tetapi tidak dengan Land Rover Defender 90 ini, penulis pun hairan kerana rasa seronok pula memandunya.

Defender memang berlawanan dengan kereta ideal yang digemari penulis, kerana ia lebih tinggi, pengendalian tidak begitu tajam dan lebih relaks, serta keseluruhan pemanduan terasa lebih ‘malas’.

Keseronokan janggal

Defender 90 merupakan versi tiga pintu dari Defender 110 yang dilancarkan sebelum ini di Malaysia. Walaupun sebuah SUV versi pendek, ia masih bersaiz agak besar, dengan panjang 4,583mm, lebar 2,008mm dan tinggi 1,969mm.

Ia lebih lebar dan lebih tinggi dari Honda CR-V. Walaupun tempat duduk dilaras pada kedudukan paling rendah, anda masih duduk tinggi dan dapat lihat jauh ke depan. Pemandangan depan Defender ini unik kerana anda dapat lihat hudnya yang besar dan rata.

Dengan rupa luaran yang bersegi dan menegak juga, ia mudah menjadi perhatian terutamanya bila memandu perlahan di kawasan-kawasan padat seperti Jalan Maarof atau Bukit Bintang. Tetapi menariknya (atau malangnya) penulis perasan lelaki yang lebih tertarik dengan Defender ini, haha bukannya gadis-gadis.

Bila melalui sekitar bengkel atau kedai tayar, Defender 90 ini memang dipandang geng-geng mekanik dan pelanggannya.

Defender 90 yang dipandu uji penulis merupakan varian P300, jadi nadinya ialah enjin 2.0-liter Ingenium 4-silinder turbo, cukup dengan 300hp dan 400Nm tork.

SUV ini mempunyai berat lebih dua tan, jadi anda tidak perlu harap ia memecut dan dikendali seperti kereta sports 300hp. Tetapi ia tidak perlu pun menjadi terlalu sporti.

Defender 90 ini masih boleh dipecut laju, cuma anda tidak terasa kerana ia sangat senyap, selain saiznya yang besar. Lagipun ia sebuah Land Rover, pastilah pemiliknya mahu kenderaan yang senyap dan selesa, bukan?

Tetapi sistem suspensinya yang agak lembut memberikan sensasi unik. Defender ini akan mendongak bila pedal minyak ditekan agak banyak selepas keluar palang tol, ditemani dengan bunyi garau enjin ke dalam kabin.

Kemudian bila mahu menukar arah di selekoh S pada kelajuan tinggi, anda juga harus peka dengan berat dan pergerakan badan Defender ini. Keseluruhan pengalaman ini memberikan keseronokan janggal kepada penulis, berbeza dengan mengambil selekoh S menggunakan hatchback sporti.

Teknologi mengubah tetapi membantu Defender

Walaupun Land Rover Defender baharu ini nampak besar, berat dan rugged, tetapi segala butang dan kawalannya ringan serta mudah digunakan.

Ia padat dengan ciri dan teknologi yang memberikannya kemampuan untuk dipandu on-road atau off-road.

Antaranya adalah active differential atau pembeda aktif yang digunakan untuk mendapat cengkaman optima dalam semua jenis permukaan, dan kotak gear dua-kelajuan untuk Low dan High, sama seperti kenderaan 4×4 tradisional. Cuma pada Defender ini, segalanya dikawal secara elektronik.

Satu lagi teknologi utama pada Defender baharu ialah program Terrain Response – yang boleh diakses melalui skrin tengah – dengan mod Normal, Mud and Ruts, Grass/Gravel/Snow, Sand, dan Rock Crawl. Cukup untuk semua pengembaraan yang anda bayangkan dengan Land Rover Defender ini?

Jentera ini juga mendapat suspensi udara yang boleh dilaras ketinggiannya. Bergantung kepada mod yang anda gunakan, ia akan menaikkan kereta sebanyak 70mm, dan tambahan lagi 75mm sekiranya perlu.

Oh ya, Defender ini juga dilengkapi dengan ciri Wade Sensing, dimana ia boleh mengharuk air sehingga kedalaman 900mm. Mungkin berguna untuk situasi banjir kilat di ibu negara kita.

Penulis juga cukup suka dengan 3D Surround Camera, yang memaparkan imej seolah-olah but depan lutsinar. Ia menggunakan kamera untuk menunjukkan apa yang ada di bawah enjin kenderaan, jadi mudah untuk anda mengemudi Defender ini di laluan sempit atau off-road seperti di atas batu.

Bercakap mengenai off-road, sudah tentu habitat sebenar Land Rover Defender ini ialah di jalan tidak berturap. Walaupun anda sebagai pemilik tidak sanggup membawanya ke jalan seperti itu, ketahuilah Defender ini boleh dan suka berada di suasana lasak.

Sama ada masuk ke kebun, lumpur, pantai, atau jika di luar negara mereka bawa ke sand dune dan padang pasir, ianya serba boleh.

Maka sebab itu juga bahan-bahan dalam kabin Defender ini dibuat dari campuran plastik yang bukan untuk jimatkan kos, tetapi supaya senang dicuci sekiranya terkena lumpur dari kasut but anda. Tetapi di kawasan lain yang tidak berisiko terkena kotoran, ia dibaluti dengan kulit premium.

Penulis juga cukup suka dengan beberapa bahagian dalam pintu yang mendedahkan warna cat badan Defender, menunjukkan ia sebuah kenderaan rugged. Ia juga suatu ciri yang dibawa dari Defender klasik sebelum ini.

Jentera off-road moden atau mainan kayangan?

Satu persoalan yang bermain di fikiran penulis sepanjang memandu uji Defender 90 ini ialah; adakah ianya evolusi moden untuk Defender atau ia telah menjadi mainan golongan kayangan. Adakah ia masih jentera yang akan menakluki kebun durian atau sekadar dipandu ke Starbucks hujung minggu?

Persoalan ini muncul disebabkan harga permulaan Land Rover Defender ini yang sudah memasuki julat kayangan, iaitu RM838,800. Jika ditanya penulis secara peribadi, jika sudah bayar untuk memiliki jentera dengan segala keupayaan ini, penulis lebih rela membawanya ke kawasan off-road hujung minggu.

Spesifikasi Land Rover Defender 90 P300

Harga: RM838,800
Enjin: 2.0-liter Ingenium 4-silinder turbo
Kotak gear: Automatik 8-kelajuan
Kuasa: 300hp @ 5,500rpm
Tork: 400Nm @ 1,500-4,000rpm

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved