fbpx

Permintaan EV berkurang, Akio Toyoda buktikan beliau di pihak yang betul

akio toyoda

TOYOTA merupakan antara syarikat paling lambat beralih ke arah kenderaan elektrik (EV), mereka diibaratkan hanya duduk melihat pengeluar-pengeluar lain membelanjakan jutaan dolar untuk teknologi baharu ini.

Daripada terus beralih ke EV, Toyota masih tetap melabur dalam teknologi hibrid dan hidrogen, kerana merasakan ada beberapa cara bagi mengurangkan pelepasan kea lam sekitar.

Dan dengan jualan EV menurun untuk 2023, permintaan berkurang, dan kadar faedah berkemungkinan meningkat, pengeluar-pengeluar lain mula memahami apa yang Toyota telah perkatakan selama ini.

“Terdapat banyak cara lain ‘mendaki gunung’ untuk neutralisasi karbon,” kata bekas CEO Toyota itu kepada wartawan semasa Japan Mobility Show baru-baru ini.

Kereta elektrik sudah pun lebih mahal dari model petrol atau hibrid. Ditambah dengan kos tinggi serta halangan dari segi jarak dan pengecasan, pelanggan kini seolah-olah kurang berminat dengan kenderaan EV sepenuhnya.

“Permintaan EV boleh menjadi lebih rendah dari yang dijangkakan,” kata Lee Chang-sil, Ketua Pegawai Kewangan bagi pembekal bateri LG Energy Solutions.

GM yang telah banyak memberi pelaburant terhadap platform EV Ultium, baru-baru ini menurunkan sasaran jualan 400,000 mereka menjelang 2024, dalam membangunkan EV yang lebih berdaya saing.

GM dan Honda juga baru-baru ini mengambil keputusan untuk membawa haluan masing-masing bagi EV mampu-milik, selepas mengumumkan kerjasama pembangunan lebih setahun lalu.

Sementara itu, Toyota tidak pernah hilang keyakinan terhadap hibrid mereka, termasuk PHEV. Jack Hollis, ketua bahagian jualan Toyota di Amerika Utara baru-baru ini berkata permintaan hibrid mereka menjadi hangat.

Walaubagaimanapun, ini tidak bermakna Toyota membatalkan terus pelaburan terhadap EV. Mereka mendedahkan dua konsep EV semasa Japan Mobility Show baru-baru ini, termasuklah pengganti MR2. Mereka juga menayangkan konsep Land Cruiser EV dan trak pikap elektrik.

Jadi, Toyota masih berminat dengan EV, cuma mereka menganggap EV hanya sebahagian dari cara-cara mencapai neutralisasi karbon.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved