fbpx

Nissan Hyper Urban Concept sebuah EV yang mampu beri tenaga elektrik kepada rumah anda

nissan hyper urban concept 02

NISSAN telah mendedahkan imej-imej Hyper Urban Concept, salah satu EV konsep yang akan dipamerkan di Japan Mobility Show hujung bulan ini. Konsep ini membawakan idea reka bentuk dan kemampuan teknologi Nissan untuk masa depan.

Hyper Urban Concept mendapat warna badan kuning limau yang menampilkan sedikit bayangan berbeza pada perubahan sudut cahaya. Pintu depan dan belakang jenis scissor doors yang dramatik menunjukkan ‘keterbukaan’, menurut Nissan.

“Kenderaan ini disasarkan kepada golongan profesional di bandar dan kawasan sekitar yang mengutamakan kelestarian alam sekitar,” kata Nissan dalam siaran media. Hyper Urban Concept ini akan mampu diintegrasikan dalam konsep vehicle-to-home (V2H) dan vehicle-to-grid (V2G).

Fungsi ini akan membolehkan Hyper Urban Concept membekalkan tenaga elektrik kepada rumah menggunakan V2H. Jadi ia akan membantu dalam penjimatan tenaga elektrik bangunan itu.

Sementara itu, V2G pula membolehkan pemandu menyumbang kembali tenaga kepada grid elektrik dan mendapat bayaran.

Intelligent Charging Management System pada kenderaan ini menggunakan AI (artificial intelligence) untuk pengecasan secara autonomi, selain membekalkan kuasa elektrik kepada bangunan.

Dari segi kelengkapan, Nissan Hyper Urban Concept dilengkapi dengan paparan instrumen dengan teknologi terkini dan boleh dikemas kini untuk masa depan.

Ruang dalaman direka untuk serasi dengan suasana bandar dan diinspirasikan dari segitiga kaleidoscopic, tema yang sama dengan rekaan luarannya.

Menurut Nissan, kenderaan ini juga boleh digunakan sebagai ruang berehat. “Bila anda berada luar dari kehidupan seharian, parkir di kawasan apartment atau banglo, ia menjadi ruang selesa untuk berehat dan relaks,” kata Nissan.

Suatu konsep menarik? Bagi kami ia sebuah EV yang menawarkan konsep dan fungsi berbeza dari kebanyakan yang ada dalam pasaran sekarang. Ia juga nampak sangat sesuai sebagai kenderaan dalam bandar di masa depan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved