fbpx

Audi Activesphere – Konsep EV dengan rupa SUV tapi ada ruang kargo trak pikap

audi activesphere concept 2023 04

AUDI Activesphere ialah konsep terbaharu yang didedahkan syarikat itu, sebahagian dari mobiliti masa depan mereka. Audi memanggilnya sebagai “Sebuah coupe mewah yang bertukar menjadi trak pikap”.

Sama seperti model sebelumnya, Activesphere ini padat dengan teknologi dan idea-idea yang futuristik, tetapi ia mengetengahkan apa yang mungkin didapati pada kenderaan-kenderaan masa depan.

Reka bentuk Activesphere menggabungkan penggayaan model Audi Sportback dan Allroad menjadi EV dengan rupa SUV versatil. Agak kompleks bukan?

Kenderaan konsep ini menampilkan penyerap hentak adaptif yang mampu meningkatkan jarak kelegaan tanahnya dari 208mm menjadi 248mm. Ini sepadan dengan kemasan luaran seperti garisan besi menegak di sekeliling badan yang memberikannya imej rugged.

Rim 22-inci padanya cukup besar, tapi juga berguna. Dalam mod off-road, terdapat flap pada rim yang terbuka untuk memberikan pengudaraan, dan ia ditutup semasa memandu di jalan raya untuk meningkatkan aerodinamik.

Cermin digunakan dengan meluas pada badan kenderaan. Ianya terdapat pada bumbung, bahagian bawah pintu, malah gril depan, memberikan penglihatan luas tanpa gangguan untuk semua penumpang.

Cermin di tingkap belakang juga boleh dibuka dengan kemas bersama bumbung untuk memberikan ruang kargo belakang, dimana ia boleh menempatkan e-bike. Terdapat juga pintu kargo belakang untuk memudahkan akses ke ruang ini.

Activesphere direka dengan kapasiti empat penumpang. Dalam mod autonomi, papan pemuka, roda stereng, dan pedal akan tersorok. Tetapi bar pembesar suara dan corong pendingin hawa akan kekal berfungsi.

Konsep ini juga menampilkan headset yang dilengkapi fungsi AR (augmented reality) untuk pemandu dan penumpang. Ia akan memaparkan beberapa kawalan maya, jadi ini mengurangkan butang fizikal di papan pemuka dan memberikan ruang kabin lebih luas.

Audi Activesphere dibina pada pelantar Premium Platform Electric yang dibangunkan bersama Porsche. Ia membolehkan Activesphere dilengkapi dengan bateri 100kW dan dua motor elektrik menghasilkan 242hp dan 720Nm tork, serta pacuan semua-roda.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved