fbpx

Audi e-tron GT, Q8 e-tron bakal dilancarkan tidak lama lagi

audi rs e-tron gt

NAMPAKNYA Audi Malaysia telah memulakan langkah mereka untuk memasuki pasaran EV premium di negara ini.

PHS Automotive Malaysia Sdn. Bhd. (PHSAM) selaku pengedar rasmi jenama itu, mengumumkan bahawa ia telah membuka pendaftaran minat untuk barisan EV Audi yang dikenali sebagai e-tron.

Barisan itu terdiri daripada e-tron GT Quattro, RS e-tron GT, Q8 e-tron dan Q8 Sportback e-tron.

Pelanggan yang berminat boleh mendaftar minat mereka di laman web Audi Malaysia dan nyatakan alamat e-mel, nama penuh, nombor telefon, pengedar kegemaran dan model yang diminat.

Audi e-tron GT secara asasnya adalah ‘kembar’ kepada Porsche Taycan dan menggunakan platform J1 yang sama. Untuk e-tron GT Quattro dan RS e-tron GT, kedua-dua varian ini didatangkan dengan motor elektrik berkembar dan bateri berkapasiti 85 kWh yang menawarkan jarak sehingga 487 km.

Dari segi prestasi, e-tron GT Quattro mempunyai 476 PS dan 630 Nm. Jumlah ini akan dipertingkatkan kepada 530 PS dan 640 Nm dalam versi Launch Control, membolehkan ia memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam 4.1 saat dan mencapai kelajuan maksimum 245 km/j.

Dengan 598 PS dan 830 Nm, RS e-tron GT hanya memerlukan 3.3 saat untuk mencapai kelajuan 100 km/j dan boleh memecut sehingga 250 km/j.

Sementara itu, Q8 e-tron dan Q8 Sportback e-tron masing-masing akan ditawarkan dalam dua varian iaitu 50 dan 55. Varian 50 dilengkapi dengan dua motor elektrik (satu pada setiap gandar) dan bateri lithium-ion berkapasiti 89 kWh, sekaligus memberikan jarak pemanduan dari 491 km hingga 505 km.

Varian 55 juga mempunyai dua motor elektrik namun dengan bateri berkapasiti lebih tinggi iaitu 106 kWh, ia boleh bergerak sejauh 582 km untuk versi biasa dan 600 km untuk versi Sportback.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved