fbpx

Kesatuan Eropah setuju dengan cadangan piawaian Euro 7 baharu

ev eropah euro 7 – scandasia
Gambar oleh: Scandasia

NEGARA-negara Kesatuan Eropah (EU) rata-ratanya bersetuju mematuhi cadangan yang dikemukakan oleh Sepanyol berkenaan undang-undang emisi kenderaan baharu.

EU telah sedikit demi sedikit memperketatkan emisi kenderaan mereka sejak piawaian pertama yang dikenali sebagai Euro 1, pada 1992. Piawaian terbaharu Euro 7 mula diperkenalkan pada November tahun lepas, dan ia turut merangkumi pelepasan dari brek dan tayar.

Sekumpulan lapan negara telah memohon untuk undang-undang yang lebih longgar dengan alasan had baharu dari bahan seperti nitrous oxide (N2O) dalam enjin akan mengalih usaha ke arah pelaburan dalam kenderaan elektrik (EV).

Gambar oleh: Scandasia

Jualan kenderaan yang melepaskan karbon akan diharamkan di EU pada 2035. Dalam perkembangan terbaharu Jumaat lepas, perubahan lanjutan untuk penetapan adalah 30 bulan selepas piawaian berkuat kuasa, berbanding 24 bulan sebelum ini (untuk kereta).

Perincian akhir masih perlu diluluskan dalam mesyuarat EU pada Isnin ini sebelum ianya diperdebatkan dalam parlimen.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved