fbpx

Porsche Taycan lebih laku dari kesemua jenis kenderaan petrol dan diesel di Norway

porsche taycan norway

NORWAY telah benar-benar menerima kenderaan elektrik (EV) dengan kadar lebih tinggi dari negara-negara lain. Kini jualan EV di negara itu melebihi kenderaan pembakaran dalaman (ICE).

Dan menariknya, Porsche Taycan sangat laris di sana dengan jualan model itu sahaja melebihi gabungan semua kenderaan ICE. Sebanyak 181 unit Taycan kepada pelanggan sepanjang Januari 2022.

Menurut Norwegian Road Traffic Information Council (OFV), dari 7,957 kenderaan yang dijual di negara itu tahun lepas, hanya 387 sahaja yang menggunakan diesel atau petrol.

Harus diketahui bahawa jualan bulanan kenderaan ICE di sana telah menjadi rendah, dengan penurunan 2,400 unit berbanding Januari 2021.

Hampir 84 peratus kenderaan baharu di Norway bulan lepas (6,659 unit) adalah elektrik sepenuhnya.

Dari 20 kenderaan paling popular, kesemuanya adalah elektrik kecuali Toyota RAV4. Ini bukan sahaja rekod baharu untuk negara itu, malah menunjukkan peningkatan 53 peratus berbanding bulan sama tahun lepas.

Kenderaan paling popular secara keseluruhan bulan lepas adalah Audi Q4 E-Tron dengan 643 unit diserahkan kepada pelanggan. Ini diikuti oleh Hyundai Ioniq 5 (477 unit) dan BMW iX (444 unit).

Menariknya, Volkswagen ID.3 yang lebih murah hanya terjual sebanyak 125 unit, sangat rendah jika dibandingkan dengan ID.4 dan Skoda Enyaq (masing-masing 389 unit terjual).

Peningkatan mendadak jualan EV ini juga mungkin disebabkan pengurangan insentif Norway terhadap kenderana hibrid, yang hanya terdiri dari 19 peratus sahaja pada Januari 2021, kemudian menurun kepada 6.6 peratus tahun ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved