fbpx

Porsche Taycan kini dalam versi GTS, jarak pemanduan lebih 500km, dari RM708k

porsche taycan gts 05

PORSCHE Malaysia memperkenalkan Taycan GTS iaitu versi yang lebih sporti untuk EV itu. Ia diposisikan di atas Taycan 4S tetapi di bawah Taycan Turbo dari segi harga dan prestasi.

GTS yang bermaksud Gran Turismo Sport telah diperkenalkan sejak 1963 pada Porsche 904 Carrera GTS. Nama ini juga cukup ikonik dan hanya model-model yang layak sahaja akan memakai lencana ini.

Khas untuk Taycan GTS, selain menjadi varian yang lebih sporti, EV ini juga merupakan versi pertama yang mampu dipandu melebihi 500km iaitu lebih tepat lagi 504km.

Porsche Taycan GTS baharu ini mempunyai 440kW (598PS) dengan Overboost semasa Launch Control dan mampu melakukan pecutan 0 ke 100km/j dalam 3.7 saat sahaja. Kelajuan maksima pula ialah 250km/j.

Ia turut dilengkapi Porsche Active Suspension Management (PASM) yang ditala khas untuk Taycan GTS untuk menjadikan pemanduan lebih dinamik. Selain itu, kereta ini mendapat stereng roda-belakang yang lebih sporti serta Porsche Electric Sport Sound baharu.

Sudah tentu, rupa luaran dan dalaman Taycan GTS ini dinaiktaraf untuk membezakannya dari model lain. Ini terdiri dari kemasan hitam dan gelap pada apron depan, cermin sisi, dan pada lampu.

Bahagian dalam pula diberikan kemasan Black Race-Tex serta ‘brushed aluminium’ untuk rasa dinamik dan elegan.

Khas untuk Taycan GTS ini juga ialah bumbung panoramik dengan Sunshine Control yang membolehkannya ditukar menjadi gelap atau jernih dengan satu sentuhan butang.

Menariknya, panel ini terdiri dari sembilan bahagian kecil dan boleh diubah secara satu-persatu, pertama seumpamanya di dunia menurut Porsche.

Porsche Taycan GTS dijual standard dengan Premium Package pada harga bermula RM708,000 (termasuk pengecualian SST) dan akan tiba ke negara ini pada suku kedua 2022 nanti.

Porsche Malaysia juga mengumumkan harga baharu untuk varian-varian lain Taycan seperti berikut:

Taycan: dari RM508,000
Taycan 4S: dari RM595,000
Taycan Turbo: dari RM793,000
Taycan Turbo S: RM934,000

Taycan Cross Turismo: dari RM555,000
Taycan 4S Cross Turismo: RM617,000
Taycan Turbo Cross Turismo: dari RM798,000

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved