fbpx

BYD rasmikan kereta NEV ke-5 juta keluar kilang

denza n7 01

BYD, sebuah pengeluar utama dunia dalam kategori kenderaan tenaga baharu dan bateri, baru sahaja mengeluarkan kenderaan NEV (new energy vehicle) yang ke-5 juta pada 9 Ogos lepas. Kenderaan itu merupakan Denza N7 dan pencapaian pengeluaran ini merupakan yang pertama di dunia.

Denza N7

“Hari ini merupakan satu pencapaian bersejarah bagi BYD dimana kenderaan NEV yang ke-5 juta keluar dari kilang pemasangan,” kata Wang Chuanfu, pengerusi dan presiden syarikat itu.

“Dalam upacara istimewa ini, kami ingin menyampaikan penghargaan kepada pelanggan kami seluruh dunia untuk kepercayaan mereka terhadap produk kami, kepada rakan kongsi dalam industri, dan kesemua pekerja kami yang bekerja keras dan berdedikasi memastikan kejayaan ini.”

BYD mengambil masa 13 tahun mencapai satu juta pertama pengeluaran NEV, 18 bulan kemudian untuk mencapai angka 3,000,000, dan dalam hanya sembilan bulan kemudian, mencapai angka 5,000,000.

Pada 2022, jualan NEV dary BYD meningkat mendadak, dengan jumlah keseluruhan melebihi 1.86 juta unit. Momentum itu diteruskan untuk 2023, dengan jualan 1.5 juta unit dari Januari hingga Julai.

Setakat ini, jualan keseluruhan BYD di perigkat global melebihi 4.8 juta unit, menunjukkan komitmen syarikat itu dalam solusi pengangkutan lestari.

BYD mula ditubuhkan pada 1995 sebagai pembuat bateri boleh dicas semula. Kini, mereka terlibat dalam pelbagai industri seperti automotif, transit rel, tenaga baharu, dan elektronik.

BYD mempunyai lebih 30 taman industri di China, Amerika Syarikat, Canada, Jepun, Brazil, Hungary, dan India.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved