fbpx

ATV rekaan syarikat dari Finland ini mempunyai 18 tayar, boleh bergerak macam ulat gonggok

ATV 18 wheels 01

SEKALI imbas, benda ini kelihatan tidak ubah seperti ulat gonggok robot yang boleh ditunggang. Sebenarnya ia adalah sebuah kenderaan pelbagai bentuk muka bumi atau ‘All Terrain Vehicle’ (ATV) yang anda mungkin boleh beli pada masa hadapan.

Ya, ATV berkaki banyak ini sedang dibangunkan oleh 18 Wheels, sebuah syarikat yang berpengkalan di Helsinki, Finland. Ia mempunyai 18 buah tayar, setiap satu dilengkapi dengan suspensi dan dipacu oleh sebuah motor elektrik.

Rekaan unik ini membolehkan ATV ini mengatasi pelbagai jenis halangan (pokok tumbang, batu, tangga dan sebagainya) dengan ketinggian sehingga 20 cm. Malah menurut 18 Wheels, semua ini boleh dilakukan dengan mudah tanpa merosakkan permukaan.

Seperti yang boleh dilihat dalam video di bawah, cara pergerakan tayar-tayarnya tidak ubah seperti tayar berantai kereta kebal. Ini sekali gus membolehkannya bergerak dengan lancar di atas permukaan yang kasar dan mencabar – sesuatu yang mungkin sukar untuk dilakukan oleh ATV konvensional.

Model prototaip ini dibina pada 2022 bagi tujuan ujian di peringkat awal. Menurut syarikat itu, mereka telah menghasilkan prototaip kedua yang mempunyai sistem suspensi yang lebih kompleks dan sistem stereng yang direka semula.

Sistem suspensi baharu yang menggunakan penyerap hentak jenis monoshock itu telah pun dipatenkan di Eropah. 18 Wheels mensasarkan untuk memasukkan ATV rekaannya itu dalam fasa produksi selepas melengkapkan ujian pada akhir musim panas tahun ini.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved