fbpx

Porsche 911 akan terus guna enjin petrol selama yang boleh

porsche 911 gt3 malaysia 2021 09

TERDAPAT beberapa model elektrik sepenuhnya (EV) yang bakal dikeluarkan Porsche selepas ini; 718 Boxster/Cayman, Macan generasi baharu, Cayenne, dan dijangka sebuah lagi model SUV besar tujuh tempat duduk. Semuanya sebelum 2030.

Tetapi ada satu perkara yang membuatkan penulis dan anda para kaki kereta bersyukur – satu model Porsche keberatan untuk menjadikannya elektrik, iaitu 911.

Menurut Reuters, Ketua Projek Senior Porsche untuk eFuel, Karl Dums berkata mereka akan mengelektrifikasikan kebanyakan barisan model mereka tetapi Porsche 911 akan kekal dipacu enjin pembakaran dalaman (ICE) untuk tempoh yang akan lama.

Walaupun peralihan ke arah elektrifikasi menjadi keutamaan, 911 menjadi pengecualian mereka, katanya: “Kami akan menghasilkan 911 selama yang boleh dengan enjin pembakaran.”

Ini tidak bermakna 911 tidak akan mendapat sebarang elektrifikasi. Porsche telah menyatakan 911 akhirnya tetap akan mendapat enjin hibrid. Walaupun bukan pulg-in hybrid (PHEV), tetapi ia akan mendapat kemampuan memandu dalam mod EV dengan jarak yang agak jauh.

Porsche merupakan antara pembanguna terbesar – jika bukan yang terbesar – untuk e-fuel (petrol sintetik) dalam industri. Pelaburannya dalam syarikat e-fuel Chile iaitu HIF menjadikan Porsche antara pengeluar kereta paling lantang dalam penggunaan bahan api sifar karbon.

E-fuel dijana dari karbon dioksida dan gas-gas rumah hijau lain, jadi apabila ianya dibakar, pelepasan karbonnya diimbang dari pengeluarannya yang dikitar semula, menjadikannya sifar karbon. Walaubagaimanapun menurut Dums, perancangan Porsche untuk e-fuel berbeza dari EV.

Mengekalkan 911 sebagai kereta sports ICE juga membantu membezakannya dari kereta-kereta sports lain. 718 Boxster dan Cayman generasi kini kedua-duanya jentera sports mengagumkan dengan pengendalian mantap, lebih-lebih lagi masing-masing mendapat varian GT4 dan RS.

Tetapi apabila 718 Boxster dan Cayman menjadi model elektrik, 911 akan kekal unik untuk membuatkan pelanggan terus membelinya walaupun Boxster/Cayman akan menjadi lebih mampu milik.

Nampaknya Porsche mempunyai cara untuk memastikan 911 terus dipacu enjin petrol untuk satu dekad lagi. Walaubagaimanapun menjelang 2030, 911 akan menjadi model Porsche yang terakhir dengan ICE.

Berita ini suatu yang positif buat kami yang sentiasa menghargai enjin petrol dan ICE. Diharapkan menjelang 2030 itu, undang-undang global akan ‘longgar’ sedikit dan membenarkan enjin terus dihasilkan tetapi menepati tahap kecekapan tertentu.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved