fbpx

Ini dia Mitsubishi Triton serba baharu! 2024 baru masuk Malaysia

mitsubishi triton 2023 28

INILAH dia tuan-tuan dan puan-puan, pencabar terbaharu dalam segmen trak pikap, iaitu Mitsubishi Triton serba baharu kini dilancarkan. Ia membuat pelancaran global di Thailand dan dijangka tiba ke pasaran kita tahun depan.

Triton atau L200 di sesetengah pasaran kini dalam generasi keenam, dan menampilkan rekaan segar sepenuhnya. Sebelum itu, sedikit info dimana ia mendapat ruang kargo belakang yang lebih kukuh dengan penggunaan bingkai selain terdapat anak tangga tambahan untuk lebih praktikaliti.

Penawaran varian akan berbeza mengikut pasaran, tetapi varian tinggi didatangkan dengan gril depan berwarna badan, digabungkan dengan kemasan titanium gelap pada beberapa panel lain.

Selain dari warna Yamabuki Orange Metallic ini, Triton serba baharu boleh didapati dengan warna Blade Silver Metallic, White Diamond, Solid White, Jet Black Mica, dan Graphite Gray Metallic.

Mitsubishi Triton baharu ini dilengkapi dengan Super Select 4WD-II dan Easy Select 4WD, merangkumi limited-slip differential dengan agihan 40:60 untuk depan dan belakang.

Terdapat mod 2H (RWD), 4H (4WD), 4HLc (4WD dengan differential tengah dikunci), dan 4LLc (4WD low-range dengan differential dikunci). Mod pemanduan pula terdiri dari Normal, Eco, Gravel, Snow, Mud, Sand, dan Rock.

Suspensi juga telah ditambah baik, dimana double-wishbone belakang mendapat spring dedaun lebih ringan. Model dengan Super Select 4WD juga dilengkapi dengan Active Yaw Control (AYC) untuk memastikan selekoh dapat diambil dengan baik, sistem ini menggunakan fungsi brek individu di tayar depan.

Untuk enjin pula, Triton 2023 mendapat unit 2.4-liter diesel baharu, dengan output 148hp/330Nm, 181hp/430Nm, dan 201hp/470Nm. Transmisi pula boleh dipilih antara automatik 6-kelajuan atau manual 6-kelajuan.

Ruang dalaman juga menerima pembaharuan, walaupun masih terdapat meter analog. Kawalan pendingin hawa berasingan di bawah skrin infotainmen, menggunakan dua tombol berpusing. Penukaran antara 2WD dengan 4WD juga mudah, dengan hanya butang di konsol tengah.

Berminat? Mitsubishi Triton baharu ini hanya akan memasuki pasaran Malaysia hujung tahun depan. Terlalu lambat? Kami yakin ramai yang menunggu, pasti menarik jika dapat tiba ke sini dalam separuh masa pertama 2024. Sementara itu, jemput cuci mata dengan galeri di bawah:

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved