fbpx

Mitsubishi Triton generasi keenam dapat platform ladder frame, enjin turbodiesel serba baharu

Mitsubishi Triton teaser 01

MITSUBISHI Triton generasi keenam, yang diprebiu menerusi XRT Concept pada Mac lalu, bakal dilancarkan pada 26 Julai ini dengan platform dan enjin serba baharu.

Menurut syarikat itu, Triton yang akan datang ini menggunakan platform ladder frame baharu yang dipadankan dengan suspensi rekaan baharu jenis double wishbone pada bahagian depan dan leaf spring pada bahagian belakang.

Untuk enjin pula, Mitsubishi berkata Triton akan mendapat enjin turbodiesel yang dikatakan lebih bersih dengan mengurangkan friction loss tetapi pada masa yang sama mempunyai output yang lebih tinggi.

Walau bagaimanapun, perincian mengenai enjin ini masih belum didedahkan. Sebagai makluman, Triton yang sedia ada dikuasakan oleh enjin turbodiesel 2.4-liter empat silinder yang menghasilkan 181 PS dan 430 Nm.

Mengenai reka bentuk luaran, ia tidak akan jauh berbeza dengan rekaan XRT Concept yang telah dipertontonkan di Bangkok Motor Show pada Mac lalu.

Walaupun masih memakai pelekat penyamaran, Triton serba baharu ini jelas kelihatan lebih rugged dengan gril yang lebih bersegi, lampu depan jenis terpisah dengan rekaan yang lebih tajam serta spoiler pada bahagian belakang.

Ruang dalamannya setakat ini masih belum didedahkan namun video teaser berdurasi 57 saat yang disiarkan oleh Mitsubishi menunjukkan model itu mempunyai skrin infohibur ‘terapung’ dan paparan multi-info yang diapit dengan meter jenis analog.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved