fbpx

Lotus Emira lebih mesra road tax dilancar – 2.0 turbo dari Mercedes-AMG

lotus emira 2022 02

SEMASA pelancaran Lotus Emira lebih setahun lepas, kita dimaklumkan bahawa akan terdapat dua pilihan enjin iaitu 3.5-liter supercaj V6 dari Toyota dan 2.0-liter turbo dari Mercedes-AMG.

Mereka telah mendedahkan perincian Emira dengan enjin 3.5-liter malah model itu telah mendarat di Malaysia. Anda boleh tonton video liputan kami di bawah.

Kini, mereka mendedahkan pula maklumat lanjut mengenai pilihan enjin kedua. Unit 2.0-liter itu merupakan enjin yang menjadi nadi kepada banyak model AMG 45, dan kira-kira 11.7kg lebih ringan.

Enjin M139 4-silinder ini menjana 360hp untuk Emira, walaupun ia mampu mengahmburkan sehingga 421hp dan 500Nm pada A45S facelift. Kotak gear yang digandingkan juga dari Mercedes-AMG iaitu automatik dwi-klac 8-kelajuan, tiada pilihan manual seperti pada enjin 3.5-liter V6.

“Enjin 2.0-liter ini merupakan unit 4-silinder turbo produksi paling berkuasa di dunia. Walaupun berprestasi tinggi, ia cukup efisyen disebabkan teknologi canggih padanya, dan melepaskan emisi yang rendah dan prestasi linear,” kata Gavan Kershaw, pengarah kenderaan Lotus pada 2021.

Penyerahan Lotus Emira dengan enjin 4-silinder dijangka bermula hujung tahun ini. Walaupun Lotus tidak mendedahkan sebarang angka prestasi, kami jangkakan Emira dengan enjin 2.0-liter ini mampu memecut 0-100km/j lebih pantas dari 4.3 saat yang dicatat oleh 3.5 V6.

Ini kerana walaupun bersesaran lebih kecil, enjin itu lebih ringan dan mampu rev lebih pantas, ditambah pula dengan kotak gear AMG yang cukup laju. Cuma menarik untuk melihat bagaimana enjin M139 ini dipadankan pada jentera pacuan roda-belakang (RWD), tidak seperti AMG 45 dengan AWD 4Matic.

Apa pun, harus diketahui juga bahawa Emira akan menjadi model Lotus terakhir dengan enjin pembakaran dalaman (ICE). Kesemua model Lotus selepas ini adalah elektrik, seperti SUV Eletre.

Jika anda berkemampuan, cepat-cepat rebut peluang memiliki Lotus berenjin petrol terakhir. Tambahan pula versi 2.0 ini lebih mesra cukai jalan (road tax)!

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved