fbpx

Kia Picanto diperbaharui untuk pasaran Eropah, dua pilihan enjin, 5MT dan AMT

kia picanto gt 2023 03

DENGAN populariti SUV dan crossover sekarang, segmen-A telah mengurang permintaannya di beberapa pasaran seperti Eropah. Tetapi Kia masih menjadi antara pengeluar yang masih percaya dengan segmen ini, maka mereka tetap melabur untuk Picanto baharu 2023.

Imej yang anda lihat ini ialah varian Picanto GT-Line, dimana Kia memberikan rimbakan besar dari segi rekabentuk. Dapat dilihat keselariannya dengan model-model lain seperti Carnival dan Sorento.

Rupa depan varian ini tampil sedikit kompleks, tetapi masih kemas dan cantik. Ia mendapat lampu utama berbentuk menegak, dengan bar LED di bahagian atas gril ‘tiger nose’. Rekaan serupa diberikan di belakang dimana kedua-dua lampu dihubungkan dengan light bar.

GT-Line ini dilengkapi dengan banyak rongga udara di bampar depan, mungkin versi asas lebih ringkas rekaannya. Di belakang pula terdapat diffuser yang agak menonjol, agak agresif untuk sebuah kereta kecil.

Tetapi ia masih sebuah kompak untuk pemanduan bandar. Rim ditawarkan bersaiz 14-inci, dan terdapat pilihan 15- serta 16-inci, dan anda juga boleh mendapat bumbung suria sebagai pilihan tambahan.

Walaupun rekaan luar telah banyak berubah, kabin masih kekal seperti sebelumnya. Cuma kini skrin infotainmen adalah lebih besar dengan 8-inci, dan paparan kluster instrumen kini digital. Khas untuk GT-Line adalah stereng flat-bottomed dengan fungsi pemanas.

Kia tidak mendedahkan perincian enjin, tetapi menurut beberapa media Eropah, Picanto 2023 ditawarkan dengan pilihan 1.0- dan 1.2-liter, kedua-duanya petrol 3-silinder naturally-aspirated. Enjin ini dikatakan telah ditala agar lebih cekap dan bersih.

Pilihan kotak gear pula adalah manual 5-kelajuan dan automated manual transmission (AMT). Sementara itu, ciri keselamatan cukup padat pada Picanto ini walaupun saiznya kecil. Sistem seperti Blind Spot Monitoring, Autonomous Emergency Braking dan Active Lane Assistant adalah standard.

Apa pendapat anda mengenai Kia Picanto GT-Line 2023 ini? Menarik untuk dibawa masuk ke Malaysia? Pasaran segmen-A kita masih hangat walaupun Picanto akan terpaksa bersaing dengan model segmen-B seperti Myvi dan Iriz memandangkan harganya yang lebih tinggi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved