fbpx

Ini rupa Toyota Alphard dan Vellfire generasi baharu

Toyota Alphard tertiris 01

TOYOTA dikhabarkan akan mendedahkan Alphard dan Vellfire generasi baharu di Jepun pada bulan depan. Walau bagaimanapun, tauke-tauke dan para pengasas produk timbang kilo tidak perlu menunggu lagi kerana imej kedua-dua MPV mewah itu sudah pun tertiris dan tersebar di media sosial.

Seperti yang boleh dilihat, bentuk luaran Alphard dan Vellfire boleh dikatakan sama seperti kembar mereka iaitu Lexus LM, namun masing-masing mempunyai elemen reka bentuk tersendiri untuk tampil berbeza.

 

Alphard (unit berwarna putih) meneruskan tema gril besar seperti model sedia ada, namun pada hemat penulis, ia kelihatan lebih lebar. Lampunya pula telah direka semula menjadi lebih nipis dan tajam, manakala tersembunyi di bawahnya adalah kluster lampu nyalaan siang ala Hyundai Tucson.

Selain itu, rekaan bampar depan boleh dikatakan agak bersih dan kemas dengan hanya kemasan krom menegak dan trim hitam sebagai perumah lampu kabus.

Bahagian belakang juga telah direka semula. Perubahan terbesar di sini adalah tulisan ‘ALPHARD’ berlatarbelakangkan trim hitam pada bahagian tengah tailgate. Lampu masih lagi dalam bentuk melintang, namun ia dihiasi dengan grafik yang lebih menarik serta jalur-jalur krom.

Seperti biasa, Vellfire mempunyai ‘wajah’ yang lebih garang berbanding Alphard. Untuk model serba baharu ini, ia menampilkan gril yang dimuatkan dengan insert bar serta jalur krom yang ‘ditarik’ ke atas, sekaligus membuatkan bampar depannya kelihatan bersegi.

Bentuk lampu belakang tidak jauh berbeza dengan Alphard, namun Vellfire boleh dibezakan dengan kluster berbentuk U dan jalur lampu panjang pada bahagian atas.

Dari segi teknikal, Alphard dan Vellfire dibina menggunakan platform TNGA-K yang sama seperti LM baharu. Kedua-dua model ini dijangka hadir dengan pilihan enjin yang sama seperti MPV Lexus itu, iaitu enjin petrol 2.4-liter turbo dan hibrid 2.5-liter.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved