fbpx

Lexus LM 2023 buat kemunculan, bakal kenderaan rasmi para menteri dan VIP

lexus lm 2023 01

SALAH satu penampilan paling mendapat perhatian di Auto Shanghai 2023 yang sedang berlangsung adalah Lexus LM ini. Kini dalam generasi kedua, MPV ultra-mewah ini berevolusi dari model khas pasaran China kepada produk global.

Lexus yang merupakan jenama premium di bawah Toyota bercadang menjualnya ke lebih 60 negara. Pastinya Malaysia dalam senarai, kerana pasaran kita cukup berkenan dengan van peti ais ini. Malah Lexus LM sebelum ini juga telah dilancar di negara kita.

Dengan saiz besar dan gril depan warna badan, LM terkini telah direka semula, bahagian belakang tiada lencana tetapi diganti dengan tulisan “LEXUS”. Rimnya bersaiz 19-inci, tetapi tidak nampak begitu besar memandangkan saiz badannya yang telah bertambah.

Selain dari konfigurasi biasa tiga baris tempat duduk, Lexus LM juga ditawarkan dengan konfigurasi dua baris, empat tempat duduk. Ini paling ideal untuk dijadikan kenderaan pembawa VVIP.

Satu lagi perkara yang lebih besar dari gril depan LM ini ialah skrin 48-inci di depan tempat duduk belakang model dua baris. Lexus berkata skrin ini bukan hanya untuk hiburan, tetapi juga boleh digunakan untuk mesyuarat online.

Di bahagian konsol yang sama, terdapat peti sejuk, ruang simpanan, dan cermin peribadi dengan dua tahap pemalapan.

Penumpang belakang boleh berehat ditemani dengan lampu suasana 64-warna bersama 14 tema dan 50 warna kustom. Terdapat juga meja balutan kulit yang boleh disimpan di dalam perehat tangan bila tidak digunakan.

Satu ciri menarik ialah pengesan infra-merah di bahagian tengah atas ‘dinding’ sempadan bahagian depan dan belakang. Ianya mampu mengesan suhu penumpang belakang seperti muka, dada, peha, dan bahagian bawah kaki.

Ia juga menyukat berapa sejuk atau panas tingkap, panel kemasan, dan bahagian siling memandangkan bahagian ini terkesan oleh suhu luar. Setelah melakukan perkiraan, ia akan melaras suhu pendingin hawa kepada tahap paling selesa.

Lexus tidak mendedahkan perincian powertrain, tetapi maklumat mengatakan terdapat pilihan 2.4-liter turbo hibrid atau 2.5 hibrid. Selain rim 19-inci yang dipaparkan, akan terdapat juga pilihan rim 17-inci.

Selain itu, ketegaran casis telah ditingkatkan sebanyak 50 peratus berbanding model sebelum ini. Suspensi adaptif pula menggunakan injap omboh sensitif dalam penyerap hentak untuk mengesan permukaan jalan dan memberikan pemanduan selesa.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved