fbpx

Polestar 4 – SUV coupe EV dengan 544 hp, jarak 600 km

666112_20230418_Polestar_4

POLESTAR secara rasminya memperkenalkan model keempat dalam barisan kenderaan elektrik (EV) mereka iaitu Polestar 4.

Menurut syarikat itu, Polestar 4 diposisikan antara Polestar 2 dan Polestar 3 dari segi saiz dan harga. Ia juga merupakan model SUV kedua jenama itu selepas Polestar 3 yang didedahkan pada tahun lalu.

Bercakap tentang saiz, SUV coupe segmen D itu mempunyai ukuran panjang 4,839 mm, lebar 2,139 mm, tinggi 1,544 mm, dengan tapak roda 2,999 mm. Ia dibina menggunakan platform Sustainable Experience Architecture (SEA) yang dibangunkan oleh Geely.

Dari segi reka bentuk, Polestar 4 tampil dengan elemen-elemen yang ‘dipinjam’ dari kereta konsep Polestar Precept seperti lampu hadapan berbentuk bilah berkembar dengan signatur unik Polestar.

Jika anda perasan, kereta ini tidak mempunyai cermin belakang bagi memberikan penumpang pengalaman yang lebih imersif. Namun pemandu tidak perlu risau kerana sebuah kamera yang terletak di atas bumbung akan memberikan suapan langsung kepada skrin definisi tinggi pada cermin pandang belakang.

Antara teknologi lain yang disertakan pada Polestar 4 termasuklah skrin sentuh 15.4 inci yang dikuasakan oleh sistem operasi Android Automotive dan Snapdragon Cockpit Platform. Sistem ini juga mengandungi pelbagai ciri Google lain seperti Google Assistant, Google Maps dan Google Play.

Seperti kereta-kereta Polestar yang lain, kemas kini secara atas udara (OTA) membolehkan ciri-ciri baharu dan penambahbaikan dihantar kepada Polestar 4 tanpa perlu ke pusat servis.

Untuk trenkuasa pula, Polestar 4 akan ditawarkan dalam versi Single Motor dan Dual Motor. Versi Long Range Dual Motor mempunyai 544 hp dan 686 Nm, dengan pecutan 0 hingga 100 km/j dalam hanya 3.8 saat. Ini menjadikannya model produksi Polestar terpantas setakat ini.

Versi Single Motor pula dilengkapi dengan motor elektrik berkuasa 272 hp dan 343 Nm pada gandar belakang.

Untuk jarak pemanduan pula, bateri berkapasiti 102 kWh menawarkan jarak sehingga 560 km untuk versi Dual Motor dan 600 km untuk Single Motor. Bateri itu menyokong pengecasan DC 200 kW dan AC 22 kW, serta fungsi Vehicle-to-Load (V2L).

Terdapat juga fungsi pengoptimuman pemanduan yang membolehkan pemandu memilih antara mod Range atau Performance di dalam versi Dual Motor.

Mod Performance menjadikan motor elektrik lebih responsif dan menggunakan sepenuhnya kuasa daripada kedua-dua motor, manakala mod Range pula mengutamakan kecekapan dengan menarik kuasa dari motor belakang sahaja untuk gaya pemanduan yang lebih santai.

Sudah tentu, aspek keselamatan juga menjadi keutamaan Polestar. Untuk model ini, ia didatangkan dengan sembilan beg udara serta sistem bantuan pemandu tercanggih SuperVision yang merangkumi 12 kamera, satu radar dan 12 sensor ultrasonik.

Selain itu, pelanggan boleh mendapatkan Pilot Pack yang membawakan ciri Pilot Assist dengan bantuan menukar lorong.

Polestar 4 akan dilancarkan pada tahun ini di China terlebih dahulu, diikuti dengan pasaran Eropah, Amerika Utara dan Asia Pasifik menjelang awal 2024. Harga jualan dijangka bermula dari 60,000 euro (RM291,640).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved