fbpx

Toyota bZ3 terima 5,000 tempahan pada hari pertama jualan

Toyota bZ3 01

MODEL kedua dalam siri kenderaan elektrik bZ (beyond Zero) iaitu Toyota bZ3 mendapat sambutan yang amat menggalakkan di China apabila menerima lebih 5,000 tempahan pada hari pertama ia dibuka untuk jualan, lapor CarNewsChina.

Dibangunkan bersama oleh Toyota, BYD Toyota EV Technology (BTET) dan FAW Toyota, sedan elektrik itu dijual pada harga bermula dari 169,800 yuan (RM109,395) untuk varian asas hingga 199,800 yuan (RM128,720) untuk varian tertinggi.

bZ3 dibina menggunakan platform e-TNGA yang menawarkan pusat graviti yang rendah untuk pengendalian yang lebih responsif, stabil serta selesa.

Ia juga mempunyai profil ala fastback, selain mempunyai kadar pekali seretan (Cd) 0.28 yang disumbangkan oleh elemen-elemen seperti pemegang pintu yang rata, tirai udara dan bampar, serta rim aluminium yang direka secara aerodinamik.

Di China, bZ3 ditawarkan dengan dua pilihan jarak pemanduan. Varian asas mempunyai motor elektrik tunggal dengan 174 hp dan 303 Nm, dengan bateri 49.92 kWh yang membolehkan ia dipandu sejauh 517 km.

Varian Long Range pula dilengkapi dengan motor elektrik yang lebih berkuasa dengan output mencecah 241 hp dan 303 Nm. Kapasiti baterinya juga lebih besar iaitu 65.3 kWh yang menawarkan jarak pemanduan sehingga 616 km.

Apa yang menarik, bZ3 menggunakan sistem elektrik yang terdiri daripada bateri LFP (ion litium fosfat) keluaran BYD, teknologi Toyota dan motor elektrik keluaran anak syarikat BYD iaitu Fudi Motor.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved