fbpx

Renault Clio 2023 kini dengan varian Esprit Alpine, pilihan NA, turbo, diesel, dan CNG

renault clio 2023 02

RENAULT mendedahkan Clio generasi kelima lebih empat tahun lepas, dan kini mereka memberikan facelift untuk hatchback itu agar kekal kompetitif dengan pesaing seperti Volkswagen Polo, Skoda Fabia dan SEAT Ibiza.

Bahagian rupa luarannya telah diberikan rombakan menyeluruh, kini mendapat lampu depan lebih nipis, gril lebih lebar dengan corak berkotak, dan DRL seperti logo Renault dipotong separuh. Nampaknya mereka cuba membuatkan rekaan lampu belakang jernih cool semula.

Diffuser belakang mempunyai sehingga enam rekaan berbeza bergantung kepada varian, dan sama ada ia hibrid atau bukan. Model yang dilihat ini ialah Esprit Alpine, iaitu versi flagship yang menggantikan RS.

Untuk enjin dan janaan kuasa, terdapat banyak pilihan. Pertamanya, petrol 1.0-liter NA 3-silinder dengan 65hp dan 95Nm, pacuan roda depan, dengan manual 5-kelajuan. Seterusnya, 1.0-liter 3-silinder turbo, output 90hp/160Nm, dan manual 6-kelajuan.

Seterusnya, Clie E-Tech Full Hybrid 145 dengan gabungan enjin 1.6-liter NA dan motor elektrik serta bateri lithium-ion 1.2kWH. Ia menjana 145hp, dan kuasa disalurkan melalui kotak gear 2-kelajuan untuk EV, dan 4-kelajuan untuk enjin pembakaran dalaman.

Terdapat juga varian diesel dengan 100hp dan manual 6-kelajuan serta gas CNG dengan output 170Nm dan jarak pemanduan sehingga 1,000km.

Ruang kabinnya dilengkapi dengan bahan gentian polyester organik baharu, iaitu TEP. Varian Esprit Alpine mendapat tempat duduk sports dengan sokongan lebih baik.

Dari segi teknologi, Renault Clio 2023 dilengkapi paparan instrumen 7- atau 10-inci, dan skrin infotainmen 7- atau 9.3-inci. Ia menyokong Android Auto dan Apple CarPlay, selain navigasi, kamera 360-darjah, dan lebih 20 sistem bantuan pemandu.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved