fbpx

HondaJet Elite II pesawat paling jimat dengan jarak penerbangan paling jauh

hondajet elite 2 03

HONDA Aircraft Company baru-baru ini melancarkan HondaJet Elite II di 2023 European Business Aviation Convention and Exhibition (EBACE) di Geneva, Switzerland.

Jet peribadi varian terbaharu itu menawarkan jarak penerbangan sehingga 1,547 batu nautika, menjadikannya jet paling cekap bahan api dalam kelasnya. Ia mampu terbang paling jauh dengan pelepasan karbon lebih rendah.

Honda Aircraft Company nampaknya komited dengan misi penjagaan alam sekitar dan amalan penerbangan mapan dengan HondaJet Elite II terbaharu ini.

Pesawat ini telah menerima penarafan dari US Federal Aviation Administration (FAA) dan bakal memperoleh pensijilan sama dari European Union Aviation Safety Agency (EASA) tidak lama lagi.

Barisan HondaJet global kini melebihi 170,000 jam penerbangan dengan 230 pesawat seluruh dunia. Di Eropah, 20 unit sedang beroperasi. Honda Aircraft Company telah menggandakan pusat servis di benua itu dan menambah pusat latihan penerbangan di Farnborough, UK.

HondaJet Elite II didatangkan dengan fungsi Autothrottle yang mampu mengawal kuasa secara autonomi dan mengurangkan beban kepada juruterbang. Ia juga dilengkapi Emergency Autoland yang – seperti pada namanya – mampu mendaratkan pesawat sendiri dalam situasi kecemasan.

Pesawat ini mampu meluncur pada kelajuan maksima 422 knot sejam dengan altitud meluncur maksima pada FL430. Ia mampu memuatkan enam atau tujuh penumpang bergantung kepada konfigurasi, dengan ruang bagasi 1,755 liter.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved