fbpx

Volkswagen Touareg facelift tampil dengan wajah, teknologi baru

Volkswagen Touareg R-Line

VOLKSWAGEN telah memperkenalkan Touareg generasi ketiga versi facelift, lima tahun selepas ia diperkenalkan buat pertama kalinya.

Seperti yang boleh dilihat, SUV ini diberikan penampilan yang lebih segar namun perubahannya tidak terhad kepada aspek kosmetik sahaja kerana ia juga mendapat beberapa teknologi terbaru.

Touareg R eHybrid

Wajah depan Touareg kini nampak lebih agresif dengan gril yang lebih lebar, serta rekaan lampu yang lebih tajam. Lampu tersebut menggunakan teknologi matrix IQ.Light HD dengan tiga modul LED dan lampu nyalaan siang (DRL) berbentuk L.

Menjadikan ia lebih menonjol adalah jalur lampu LED dan logo Volkswagen dengan pencahayaan merah. Ini merupakan kali pertama ciri ini disertakan pada model Eropah. Sebelum ini ia hanya terdapat pada model pasaran China dan Amerika Syarikat.

Imej moden SUV ini diteruskan pada bahagian belakang dengan lampu yang merentangi pintu tailgate dan logo VW yang bercahaya. Untuk rim, model facelift ini boleh didapati dengan rim berukuran 19 hingga 21 inci, dan 22 inci untuk varian R.

Tidak seperti bahagian luaran, perubahan pada ruang dalaman tidak begitu ketara. Ia masih menampilkan Innovasion Cockpit yang merangkumi kluster instrumen digital 12 inci dan skrin sentuh 15 inci, namun ciri ini telah dipertingkatkan dengan peta berdefinisi tinggi dan Apple CarPlay/Android Auto wayarles.

Bukan itu sahaja, Volkswagen turut menyertakan port pengecas USB-C dengan kapasiti yang lebih tinggi iaitu 45 watt. Sebagai tambahan, pelanggan boleh mendapatkan paparan head-up dan sistem audio Dynaudio berkapasiti 730 watt.

Sistem bantuan pemandu pula merangkumi teknologi seperti Travel Assist, Park Assist Plus dengan kawalan jauh, Trailer Assist dan Night Vision.

Untuk enjin, Touareg facelift ditawarkan dengan beberapa pilihan enjin turbo V6 petrol dan diesel. Untuk petrol, terdapat enjin 3.0-liter (340 PS), sementara untuk diesel pula, terdapat enjin 3.0-liter dengan 231 PS atau 286 PS.

Bukan itu sahaja, Volkswagen turut menawarkan dua varian hibrid plug-in, kedua-duanya dikuasakan oleh enjin 3.0-liter V6. Pelanggan boleh mendapatkan versi eHybrid yang mempunyai 381 PS atau R eHybrid dengan kuasa yang lebih tinggi iaitu 462 PS.

Kelima-lima pilihan enjin tersebut digandingkan dengan transmisi automatik lapan kelajuan dan sistem pacuan empat roda 4Motion.

Volkswagen juga telah menaik taraf sistem suspensi standard dan suspensi udara Touareg untuk memastikan pemanduan yang lebih selesa. Turut disertakan adalah sensor muatan bumbung yang bekerjasama dengan Electronic Stability Control (ESC) untuk meningkatkan kestabilan sekiranya terdapat muatan di atas bumbung.

Di Jerman, Touareg facelift dijual pada harga bermula dari 69,200 euro (RM344,096) untuk varian asas, 75,070 euro (RM373,825) untuk varian Elegance dan 79,660 euro (RM396,109) untuk R-Line. Varian tertinggi iaitu R eHybrid pula berharga 93,870 euro (RM466,768).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved