fbpx

Toyota Yaris Cross diperkenal di Indonesia, menarik untuk Malaysia?

toyota yaris cross indonesia 12

TOYOTA Yaris Cross telah diperkenalkan di Indonesia, dan negara itu menjadi pelancaran sulung crossover ini bagi pasaran ASEAN.

Harus diketahui Yaris Cross ini berlainan sama sekali dengan model di pasaran Eropah, Jepun, dan Australia. Yaris Cross versi ASEAN ini mendapat penggayaan dari model RAV4 dan Highlander dengan penawaran petrol dan hibrid.

SUV baharu ini akan diposisikan di antara Raize dan Corolla Cross di Indonesia. Gril besar dan lampu depan agresif mengingatkan pada Highlander, manakala gerbang roda bersegi, ‘bahu belakang’ menyerlah sehingga ke lampu belakang adalah mirip RAV4.

Toyota menggariskan tentang keluasan kabinnya yang boleh dibandingkan dengan model kenderaan di segmen yang lebih atas, untuk beberapa aspek. Bateri bagi versi hibrid juga dipasang di bawah tempat duduk belakang (seperti Corolla Cross Hybrid) jadi ia tidak mengganggu ruang kargo, yang juga dikatakan terbesar dalam segmennya.

Papan pemuka pula nampak agak ringkas tetapi moden dan menyerupai model Toyota terkini. Terdapat kluster instrumen 7-inci bagi pemandu, dan skrin konsol tengah bersaiz 10.1-inci. Ciri di kabin termasuklah lampu suasana, pengecas tanpa-wayar, bumbung panoramik, but belakang berkuasa, dan pakej Toyota Safety Sense.

Toyota Yaris Cross ASEAN ini dibina berdasarkan pelantar DNGA, dengan ukuran badan 4,310mm panjang, 1,770mm lebar, 1,615mm tinggi, dan jarak roda 2,620mm. Ini menjadikannya lebih besar berbanding Yaris Cross Eropah.

Berkenaan enjin, seperti dikatakan tadi, terdapat pilihan petrol dan hibrid. Untuk petrol, ia dijana unit 1.5-liter Dual VVTi 4-silinder dengan output 105hp dan 138Nm tork. Kuasa disalurkan ke roda depan melalui kotak gear manual 5-kelajuan atau CVT.

Sementara itu bagi hibrid, ia dipacu oleh enjin 1.5-liter 90hp/121Nm yang digandingkan dengan motor elektrik 79hp/141Nm. Kotak gear adalah CVT, dan kuasa untuk motor elektrik dibekalkan oleh pek bateri lithium-ion.

Spesifikasi lanjut dan harga belum diumumkan. Kami periksa di laman web Toyota Indonesia juga menunjukkan model ini belum disenaraikan.

Apa pendapat anda mengenai Toyota Yaris Cross, mahu UMWT bawa masuk?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved