fbpx

Honda CR-V generasi ke-6 dilancarkan di Eropah dengan enjin hibrid plug-in

ALL-NEW HONDA CR-V: NEW POWERTRAIN OPTIONS FOR GLOBAL FAVOURITE

HONDA CR-V generasi keenam telah dilancarkan ke pasaran Eropah dalam satu majlis khas yang diadakan di Offenbach, Jerman.

Dari segi reka bentuk, model untuk pasaran Eropah ini sama sahaja seperti versi Amerika Syarikat yang diperkenalkan pada tahun lalu, cuma apa yang membezakan adalah pilihan enjinnya.

Pembeli CR-V di benua itu mempunyai dua pilihan trenkuasa iaitu hibrid penuh e:HEV atau hibrid plug-in e:PHEV. Kedua-duanya dikuasakan oleh enjin petrol 2.0-liter empat silinder kitaran Atkinson yang telah dikemas kini untuk meningkatkan kecekapan dan prestasi dinamik.

Jumlah kuasa tidak didedahkan namun menurut Honda, CR-V e:HEV menggunakan trenkuasa hibrid yang sama dengan Civic e:HEV, bermakna ia mempunyai bateri litium-ion dan sepasang motor elektrik yang membantu enjin bertukar antara mod EV, Hybrid dan Engine Drive dengan lancar.

Sementara itu, versi e:PHEV pula dipacu oleh motor elektrik yang sama dengan versi e:HEV bagi membolehkannya bergerak sejauh 82 km dalam mod elektrik. Apabila suhu bateri berada pada 25 darjah Celsius, ia boleh dicas dari 0 hingga 100 peratus dalam masa 2.5 jam sahaja.

Dari segi penampilan luaran, versi e:HEV dan e:PHEV masing-masing mempunyai rekaan gril yang tersendiri untuk membezakan antara satu sama lain.

Ia mempunyai ukuran dimensi yang lebih lebar, panjang dan tinggi berbanding model generasi kelima. Tapak rodanya lebih panjang sebanyak 40 mm, sekaligus menghasilkan ruang kaki belakang yang lebar (+16 mm) dan ruang but yang lebih besar (+18 peratus).

Untuk kelengkapan pula, CR-V serba baharu ini merupakan model Honda pertama yang dilengkapi dengan Honda Sensing 360 yang mana menurut Honda, “menyingkirkan titik buta di sekeliling kenderaan dan menyumbang kepada pengelakan perlanggaran dengan mengurangkan beban pemandu.”

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved