fbpx

Honda e:Ny1 ialah EV dengan rupa seperti HR-V, jarak pemanduan 412km

honda eny1 2023 10

HONDA baru melancarkan kenderaan elektrik (EV) kedua mereka di Eropah dengan satu nama yang agak sukar disebut, e:Ny1.

Lebih baik Honda panggil sahaja HR-V EV kerana memang nampak seperti crossover itu, tetapi mereka berkata ianya kereta yang berlainan sama sekali. Jika anda peka dengan pasaran EV China, anda perasan bahawa e:Ny1 mirip dengan e:NS1 dan e:NP1 yang dijual di sana.

Selain bab nama, e:Ny1 menjadi alternatif kepada Honda e yang merupakan kereta EV bandar. e:Ny1 juga bakal mempunyai sasaran pelanggan lebih besar memandangkan ia berada dalam segmen yang kompetitif.

EV ini dibina pada pelantar e:N Architecture F dengan pacuan motor di depan. Ia dibekalkan dengan pek bateri lithium-ion 68.8kWh yang mampu memberikan jarak pemanduan sehingga 412km (menurut kitaran WLTP).

Honda berkata dengan menggunakan pengecas pantas DC, e:Ny1 mampu dicas dari 10 ke 80 peratus dalam hanya 45 minit.

Bateri ini dihubungkan kepada unit pacuan berintegrasi, motor elektrik, dan kotak gear yang memberikan 201hp dan 310Nm tork.

Honda juga berkata e:Ny1 dibangunkan dari casis baharu khas untuk kenderaan EV yang mempunyai tahap ketegaran yang tinggi. Digabungkan dengan pelantar dan janaan kuasa baharu ini, casis ini dikatakan mampu memberi pemanduan dinamik yang menjadi identiti Honda; responsif dan selesa.

Tidak banyak yang dapat dikatakan untuk aspek penggayaan. e:Ny1 nampak sangat mirip dengan HR-V yang berkuasa petrol. Sedikit perbezaan termasuklah lencana H putih di beberapa bahagian kenderaan, dan tulisan “HONDA” di pintu but belakang.

Perkara utama di bahagian dalam adalah konsol tengah baharu dengan butang fizikal, beberapa pilihan ruang simpanan, pengecas tanpa-wayar, dan skrin sesentuh besar bersaiz 15.1-inci.

Honda e:Ny1 akan tiba di Eropah dalam masa terdekat, harga dikatakan bermula sekitar GBP30,000 (RM166,685) di UK. Ini meletakkan Honda e:Ny1 dalam persaingan bersama Peugeot e-2008, Jeep Avenger, Hyundai Kona Electric, dan Kia Niro EV.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved