fbpx

AC Cobra GT Roadster – lagenda ‘hidup’ kembali

AC Cobra GT Roadster 01

KIRA-kira 62 tahun selepas ia diperkenalkan buat pertama kali, kereta sport bertaraf lagenda iaitu AC Cobra telah dihidupkan semula menerusi versi terbaharu yang lebih moden dan lebih berkuasa.

Dikenali sebagai Cobra GT Roadster, jentera ini tampil dengan enjin Ford Coyote 5.0-liter V8 yang boleh didapati dalam versi naturally aspirated atau supercharged.

Versi NA mempunyai 454 hp dan 569 Nm, manakala versi supercharged pula menghasilkan 654 hp dan 780 Nm, membolehkan ia memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam 3.4 saat dan mencapai kelajuan maksimum 278 km/j.

Untuk transmisi pula, pelanggan boleh memilih untuk mendapatkan sama ada transmisi manual enam kelajuan atau automatik 10 kelajuan dengan paddle shifter.

Ia didatangkan dengan empat mod pemanduan (Street, Track, Race dan Wet), tiga mod stereng, kawalan kestabilan, ABS serta limited slip differential (LSD). Pelanggan yang inginkan tahap cengkaman lebih tinggi boleh mendapatkan Torsen LSD.

Reka bentuk luarannya mungkin tidak jauh berbeza jika dibandingkan dengan model asal namun Cobra GT Roadster sebenarnya dibina menggunakan platform aluminium dengan tapak roda berukuran 2,570 mm, iaitu 284 mm lebih panjang berbanding Cobra Mk. VI.

Sementara itu, setiap panel badan pula diperbuat daripada karbon komposit. Ini membolehkan AC Cars mengekalkan berat keseluruhan kereta ini di bawah 1,450 kg.

Untuk ruang dalaman, Cobra GT Roadster menampilkan campuran elemen klasik dan moden menerusi gugusan meter analog pada papan pemuka dan skrin sentuh berukuran 10.25 inci pada konsol tengah. Turut disertakan adalah paparan kaca digital di belakang stereng.

Berminat? AC Cars kini membuka tempahan untuk pelanggan dari seluruh dunia dari pasaran pemanduan kanan dan kiri, dengan harga bermula dari 285,000 pound (RM1.6 juta). Menurut syarikat itu, mereka boleh menghasilkan sehingga 250 unit setahun.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved