fbpx

Sengaja hempaskan pesawat, Youtuber berdepan penjara 20 tahun

Youtuber Trevor Jacob

UMUM tahu bahawa Youtuber zaman kini sering mencuba pelbagai cara bagi mendapatkan tontonan (atau views) yang lebih tinggi.

Bagaimanapun, seorang Youtuber dari California melakukan sesuatu yang boleh dianggap melampaui batas apabila sengaja merakam dirinya melompat dari sebuah pesawat dan membiarkan pesawat itu terhempas.

Perbuatan ekstrem dan tidak bertanggungjawab itu mengundang padah apabila dia mungkin berdepan hukuman penjara sehingga 20 tahun.

Dalam satu video bertajuk “I Crashed My Airplane”, Trevor Jacob dilihat kononnya menghadapi masalah enjin ketika sedang terbang di ruang udara selatan California pada November 2021.

Rakaman tersebut menunjukkan pemuda berusia 29 tahun itu melompat keluar dari pesawatnya sambil memegang kayu swafoto. dia menggunakan payung terjun dan mendarat di Taman Negara Los Padres.

Menerusi beberapa kamera yang sudah siap dipasang, pesawat tanpa juruterbang itu dilihat menjunam dan terhempas di dalam kawasan hutan tersebut.

‘Lakonan’ Jacob tidak berakhir di situ. Dia kemudiannya merakam aksinya mendaki ke lokasi pesawat itu terhempas, di mana dia kelihatan kecewa apabila mendapati air yang dibawanya hilang.

Akhirnya, Jacob berhenti untuk minum dari anak sungai. Tidak lama kemudian, dia bertembung pula dengan sebuah kenderaan yang menyelamatkannya.

Beberapa minggu selepas kejadian, penyiasat dari Lembaga Keselamatan Pengangkutan Kebangsaan dan Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA) melancarkan siasatan ke atas nahas itu. Jacob diarahkan memberitahu lokasi nahas namun dia tidak dibenarkan mengganggu bukti nahas itu.

Jacob memberitahu pihak berkuasa dia tidak tahu di mana pesawat itu terhempas. Bagaimanapun, menurut rayaun yang difailkan di Los Angeles, dua minggu selepas ‘drama’ itu, Jacob dan rakannya mengangkut keluar bangkai pesawat itu dengan menggunakan sebauh helikopter.

Dalam beberapa hari berikutnya, dia memotong bangkai pesawat itu menjadi kepingan kecil dan membuangnya ke dalam tong sampah di sekitar Lapangan Terbang Lompoc City.

Youtuber itu mengakui bahawa dia membuang bangkai pesawat itu bagi mengganggu siasatan pihak berkuasa dan video tersebut dirakam untuk menjana pendapatan menerusi tajaan dengan sebuah syarikat dompet.

Jacob bersetuju untuk membuat pengakuan bersalah atas pertuduhan sengaja memusnahkan dan menyembunyikan untuk menghalang siasatan, kesalahan yang boleh membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun.

Bagaimanapun, dia dijangka membuat rayuan di Los Angeles dalam beberapa minggu akan datang.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved