fbpx

Isu ujian perlanggaran: Jualan Toyota Yaris Ativ (Vios) di Thailand dihentikan sementara

toyota yaris ativ 2023 01

TOYOTA Motor Corp dilaporkan menghentikan jualan dan penghantaran Yaris Ativ di Thailand buat sementara waktu. Semakan di laman web Toyota Thailand juga mendapati model sedan segmen-B itu tiada dalam senarai jualan.

Pengumuman ini dibuat selepas Daihatsu Motor Co., Ltd secara umum mengaku dan memohon maaf kerana ‘menipu’ ujian perlanggaran keselamatan. Terdapat modifikasi khas dilakukan pada unit yang diuji itu.

Menurut laporan oleh Reuters, CEO Toyota Asia, Masahiko Maeda berkata dalam satu sidang media di Bangkok, masalah itu berlaku disebabkan tekanan ke atas Daihatsu untuk memendekkan tempoh pembangunan Yaris Ativ.

“Masalah sebegini sudah tentu tidak akan berlaku sekiranya pembangunan dilakukan dalam keadaan sepatutnya,” kata Maeda.

“Saya rasa hakikat bahawa perkara ini masih berlaku bermaksud terdapat sebarang bentuk tekanan di bahagian pembangunan,” katanya. Dia turut menambah saiz kenderaan itu yang lebih besar memberi cabaran kepada Daihatsu yang pakar dalam pembuatan kereta kecil.

Lebih 88,000 unit kenderaan kompak, kebanyakannya dijual di bawah jenama Toyota telah terkesan oleh ‘salah laku’ Daihatsu ini.

Majoriti kenderaan yang terlibat termasuklah 11,000 Perodua Axia yang dikeluarkan di Malaysia bermula Februari, 76,000 Toyota Yaris Ativ yang dikeluarkan di Thailand bermula Ogos 2022, dan terdapat kenderaan yang dijual di Arab Saudi, Emiriah Arab Bersatu, Kuwait, Qatar, Bahrain, dan Oman.

Di Malaysia, Yaris Ativ dikenali sebagai Toyota Vios 2023 yang dilaporkan tidak terlibat dengan insiden itu.

Daihatsu berkata penghantaran Yaris Ativ hanya akan kembali selepas ujian perlanggaran baharu dibuat dan disahkan.

Satu laporan terkini berkata syarikat itu sedang bekerjasama dengan kerajaan Thailand untuk mengembalikan jualan Yaris Ativ yang dikeluarkan di kilang Chachoengsao.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved