fbpx

BMW R 1250 R, R 1250 RS masuk pasaran Malaysia

BMW R 1250 R & R 1250 RS
BMW R 1250 R (kiri) dan R 1250 RS (kanan)

BMW Motorrad Malaysia terus memperluaskan penawaran mereka dalam pasaran motosikal premium tempatan, kali ini dengan pelancaran dua model baharu iaitu BMW R 1250 R dan R 1250 RS.

Secara asasnya, kedua-dua model ini menampilkan enjin dan ciri yang sama, cuma apa yang membezakan adalah bentuk badan. Model R merupakan motosikal jenis roadster manakala RS pula adalah jentera jelajah sport atau sport tourer.

Bercakap tentang enjin, R 1250 R dan R 1250 RS bernadikan enjin boxer dua silinder bersesaran 1,254 cc yang mampu memberikan kuasa sebanyak 136 PS dan 143 Nm.

Selain teknologi penyejukan udara/cecair, enjin berkenaan juga dilengkapi dengan tekonologi BMW ShiftCam yang membolehkan kuasa dibekalkan dengan lancar, sambil memelihara corak penggunaan bahan api dan emisi.

Teknologi lain yang terdapat pada jentera-jentera ini ialah sistem brek BMW Integral ABS Pro dan Dynamic Brake Control (DBC) yang bertindak untuk memberikan sokongan tambahan semasa pembrekan kecemasan.

Selain itu, kedua-duanya juga dilengkapi dengan Dynamic Traction Control (DTC) dan Riding Modes Pro yang menawarkan beberapa mod tunggangan seperti Pro dan Eco.

Kesemua ciri elektronik ini boleh diakses menerusi skrin TFT berwarna. Terdapat beberapa pilihan paparan yang disediakan, termasuk skrin Sports yang memaparkan maklumat masa nyata seperti sudut sendengan, ABS Pro dan DTC.

Turut disertakan adalah soket kuasa 12 volt bersepadu dan juga soket USB-A berkuasa 5 volt dengan ciri pengecasan pantas untuk peranti mudah alih. Ciri Intelligent Emergency Call juga merupakan fungsi standard bagi memastikan bantuan segera dapat diberikan dalam situasi kecemasan.

Sebagai pelengkap, kedua-dua model ini didatangkan dengan pakej Comfort, Touring dan Dynamic. Pakej Comfort merangkumi ciri Keyless Ride, peredam khas, kepala ekzos bersadur krom, pemanas pemegang dan kawalan tekanan tayar.

Pakej Touring pula membawakan GPS, Cruise Control, tongkat utama serta pendakap kotak simpanan, manakala pakej Dynamic mengandungi ciri-ciri keselamatan dan prestasi seperti Dynamic ESA dan Shift Assistant Pro.

R 1250 R dan R 1250 RS ditawarkan dalam varian Sport dan Triple Black, masing-masing dengan skema warna unik. Bagi R 1250 R, varian Sport didatangkan dalam warna Racingblue, manakala varian Triple Black dalam warna Blackstorm.

Sementara itu, varian Sport bagi R 1250 RS hadir dalam warna Lightwhite, Racingblue dan Racingred, manakala varian Triple Black membawakan warna Blackstorm.

 

Harga (atas jalan, tidak termasuk insurans) bagi R 1250 R adalah RM114,500, manakala harga R 1250 RS pula ialah RM118,500. Harga yang disebutkan termasuk waranti tiga tahun serta program bantuan tepi jalan tiga tahun oleh BMW Motorrad Malaysia.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved