fbpx

Daihatsu mengaku ‘menipu’ dalam ujian perlanggaran keselamatan

daihatsu ayla 2023

DAIHATSU telah mengaku akan ‘kesalahan’ dalam ujian keselamatan perlanggaran yang dibuat untuk pematuhan piawaian melibatkan empat model. Ini merangkumi Perodua Axia 2023, Toyota Vios (dikenali sebagai Yaris Ativ di beberapa pasaran seperti Thailand), Toyota Agya, dan sebuah model yang belum dilancarkan.

Anak syarikat Toyota itu mengakuinya dalam satu kenyataan, dan menambah bahawa lebih 88,000 unit berkenaan setakat ini telah terjual di Malaysia, Thailand, Indonesia, Arab Saudi, Emiriah Arab Bersatu, Kuwait, dan Mexico. Penghantaran baharu telah dihentikan.

“Kami benar-benar minta maaf kerana mengkhianati kepercayaan pelanggan dan pemegang saham kami dan kerana mengakibatkan kesulitan serta kerisauan,” tulis kenyataan oleh Daihatsu itu.

Sementara itu, Toyota juga mengeluarkan kenyataan berasingan. “Kesalahan Daihatsu melibatkan hal keselamatan, iaitu aspek paling penting bagi kenderaan.

“Kami menganggap ini sebagai sesuatu yang tidak dapat diterima kerana ia mengkhianati kepercayaan pelanggan-pelanggan kami,” kata Akio Toyoda, Pengerusi Ahli Lembaga Toyota.

“Kami akan bermula dengan membuat siasatan terperinci dengan mengumpul data bagi memahami situasi, menentukan penyebab sebenar, dan bekerja keras mengelakkan ia dari berulang.

“Kami juga akan secepat mungkin memaklumkan kepada umum perkara-perkara yang kami temui sepanjang siasatan kami,” tambah Akio.

Menurut Reuters, kenderaan yang terlibat dikatakan telah dimodifikasi dengan “lekuk” untuk mengurangkan risiko dalam ujian agar bahagian dalam pintu tidak pecah dengan serpihan tajam dan mencederakan penumpang jika beg udara sisi diaktifkan dalam perlanggaran.

Modifikasi ujian itu tidak menjadi sebahagian dari kenderaan produksi.

Toyota berkata pihaknya belum menerima sebarang laporan kemalangan atau kecederaan membabitkan perubahan bahagian sisi itu.

Juga masih belum jelas siapa bertanggungjawab mengubah pintu itu untuk ujian perlanggaran, seberapa ramai dalam Daihatsu yang tahu akan perkara ini, dan sama ada terdapat pihak atasan yang meluluskan perubahan ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved