fbpx

Gambar kereta Xiaomi MS11 tertiris, rupa macam McLaren sedan!

xioami ms11 01

ANDA pasti tahu Xiaomi, syarikat teknologi China yang cukup dikenali dengan telefon pintar dan peranti elektronik. Kini, mereka akan menghasilkan kereta pula, dengan pelancaran dijangka pada 2024.

Sedan elektrik itu telah muncul di beberapa lamab web dan saluran media sosial negara itu, termasuk di Weibo.

Xiaomi mula membentuk divisyen pembangunan kenderaan mereka pada 2021 dan membeli Deepmotion Tech iaitu syarikat teknologi pemanduan autonomi tidak lama selepas itu. Tidak lama selepas itu, mereka telah membina pula kilang pengeluaran EV.

Prototaip telah siap pada musim panas tahun lepas, dan kini, versi produksi kenderaan itu yang diberi nama MS11 telah muncul. Begitu cepat, bukan?

Secara keseluruhan, rekaan sedan ini agak kemas. Ia mempunyai rupa sportback seperti sedan-coupe, suatu rekaan yang sudah dijangka untuk kenderaan sebegini, memandangkan EV perlu aerodinamik.

Ciri sporti ditambah dengan liang-liang udara di fender depan dan belakang, serta terdapat juga brek Brembo berwarna kuning. Apa pun, salah satu sebab ia nampak agak cantik adalah kerana ia nampaknya ‘meminjam’ beberapa elemen dari rekaan kereta sports terkemuka.

Di depan, kita tak dapat nafikan terdapat pengaruh kuat dari McLaren melalui rekaan lampu dan bentuk bampar. Di belakang pula, bar lampu belakang panjang melintang cukup serupa dengan Aston Martin DBS. Rim pula boleh dikatakan menyerupai rim pada Lamborghini Huracan Evo.

Apa pun, elemen-elemen ini bukanlah seperti ditiru bulat-bulat. Di bahagian lain, terdapat pengesan Lidar pada bumbung serta pembuka pintu jenis flush, menunjukkan tahap teknologi yang agak tinggi.

Spesifikasi kuasa dan jarak pemanduan belum diumumkan. Tetapi laporan dari Car News China mengatakan kereta ini akan menggunakan bateri yang dibekalkan oleh CATL dan BYD, manakala motor elektrik dibina sendiri oleh Xiomi.

Sebaik dilancarkan nanti, ia berkemungkinan menjadi pesaing kepada Afeela, iaitu model kerjasama Sony dan Honda.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved