fbpx

Aston Martin DBS 770 Ultimate – edisi terakhir, 499 unit habis ditempah

Aston Martin DBS 770 Ultimate 01

ASTON Martin telah memperkenalkan DBS 770 Ultimate, edisi terakhir bagi DBS generasi semasa yang sudah berada dalam pasaran sejak 2018.

Seperti yang dijangka, model ini bukan calang-calang kerana ia bukan sahaja DBS yang terpantas dan paling berkuasa setakat ini, malah merupakan model produksi Aston Martin paling berkuasa pernah dihasilkan.

Namun hanya segelintir pelanggan yang bertuah berpeluang memiliki DBS 770 Ultimate kerana Aston Martin hanya akan menawarkan 300 unit bagi versi Coupe dan 199 unit bagi Volante, dengan semuanya sudah pun habis ditempah.

Seperti yang tertera pada namanya, DBS 770 Ultimate mempunyai 770 PS dan 900 Nm yang dibekalkan oleh enjin 5.2 liter V12. Dengan peningkatan turbo boost sebanyak 7 peratus dan transmisi automatik lapan kelajuan yang dikalibrasi semula, ia mampu memecut sehingga mencapai kelajuan maksimum 340 km/j.

Model ini masih kekal dengan brek seramik karbon berukuran 410 mm (hadapan) dan 360 mm (belakang) seperti yang terdapat pada DBS. Namun untuk pengendalian, Aston Martin menggunakan kolum stereng baharu yang dikatakan dapat meningkatkan tindak balas stereng.

Selain itu, casis DBS 770 Ultimate lebih keras dan Adaptive Damping System (ADS) yang terdapat padanya telah ditala dengan perisian baharu yang memfokuskan kepada kawalan tanpa menjejaskan kualiti.

Dari segi penampilan, jentera edisi terhad ini boleh dibezakan dengan rim 21 inci yang diinspirasikan daripada Valkyrie, splitter hadapan baharu, lubang udara ‘horseshoe’ dan diffuser yang lebih agresif. Di dalam, terdapat kerusi Sport Plus dengan balutan kulit dan Alcantara, logo eksklusif dan plak nombor sisi pengeluaran.

Sudah tentu, pelanggan boleh menyesuaikan supercar mereka dengan pelbagai jenis warna, livery, grafik, kemasan dan trim mengikut citarasa sendiri menerusi program Q by Aston Martin.

Lihatkan Ulasan (1)
  • Your article gave me a lot of inspiration, I hope you can explain your point of view in more detail, because I have some doubts, thank you.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved