fbpx

Toyota Aqua GR Sport dapat talaan lebih sporti, pasaran Jepun sahaja, RM84k

toyota aqua gr sport 01

KITA yang berada di luar Jepun mungkin tertanya-tanya apa itu Toyota Aqua? Generasi pertama model ini dilancarkan pada 2011 dan dijual sebagai Prius C yang di-rebadge untuk pasaran selain JDM.

Kini penggantinya didedahkan tahun lepas sebagai hatchback kecil dan berkongsi platform dengan Yaris. Ianya lebih panjang sedikit dari model itu, dan kini untuk 2023, ia mendapat varian GR Sport.

Tetapi GR Sport ialah trim asas dan bukan varian sukan permotoran sepenuhnya seperti GR atau GRMN, jadi Aqua ini hanya mendapat penambahan kosmetik.

Tetapi walaubagaimanpun, terdapat juga perubahan teknikal seperti stereng berkuasa elektrik yang ditala semula untuk pengendalian lebih tajam. Suspensi belakang masih kekal dengan torsion beam, tetapi kesemua sistem suspensi telah dikeraskan.

Jurutera Gazoo Racing juga telah menambah bar penguat tambahan di bawah lantai dan mengukuhkan lagi bampar belakang untuk lebih kestabilan semasa selekoh di kelajuan tinggi. Mod Power+ memberikan respon stereng lebih baik untuk menjadikan Aqua lebih lincah.

Kit badannya yang lebih agresif ditemani dengan rim 17-inci khas dan dibaluti Bridgestone Potenza bersaiz 205/45. Di dalam, Aqua mendapat tempat duduk sports GR, pedal aluminium, stereng tiga-spoke, dan kemasan berwarna gelap.

Aqua GR Sport dikuasakan oleh enjin 1.5-liter 3-silinder NA dengan 91hp dan 120Nm tork, menghantar kuasa ke roda depan. Tiada pilihan pacuan semua-roda (AWD) untuk varian ini.

Hatchback ini merupakan model keenam dalam barisan GR Sport di Jepun, selain Copen, Yaris, C-HR, Hilux, dan Land Cruiser.

Aqua GR Sport dijual pada harga 2,595,000 Yen (RM83,670) di Jepun.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved