fbpx

Nissan Serena C28 dilancarkan di Jepun dengan 8 tempat duduk, ProPilot 2.0

Nissan Serena C28 2023 01

NISSAN secara rasminya memperkenalkan model generasi baharu Serena yang kini boleh didapati dengan trenkuasa hibrid baharu dan lapan tempat duduk.

Dikenali dengan kod C28, MPV generasi keenam ini mengekalkan bentuk badan berkotaknya namun tampil lebih segar dengan lampu depan yang diintegrasikan bersama gril V-motion.

Bukan itu sahaja, semua lampu kini menggunakan LED, manakala cermin penghadang angin depannya dikatakan yang paling luas dalam pasaran minivan. Di Jepun, ia boleh didapati dalam 14 warna termasuk empat pilihan kombinasi dua tona.

Bergantung kepada varian, Serena mempunyai ukuran panjang 4,690 mm atau 4,765 mm, lebar 1,695 mm atau 1,715 mm, dan tinggi 1,870 mm atau 1,885 mm. Ukuran tapak rodanya juga bergantung kepada spesifikasi, iaitu 3,135 mm atau 3,145 mm.

Sementara itu, rekaan papan pemuka Serena dilihat lebih kemas berbanding sebelum ini dengan adanya kluster instrumen digital dan konsol tengah yang lebih kecil. Jika anda perasan, tombol gear sudah tiada kerana ia digantikan dengan jenis suis yang terletak pada panel sentuh sistem pendingin hawa.

Pemandu kini boleh menikmati ruang kaki yang lebih luas sebanyak 120 mm, manakala tempat duduk pelbagai guna pada bahagian tengah barisan kedua membolehkan MPV ini memuatkan sehingga lapan penumpang. Seperti sebelum ini, Serena didatangkan dengan pintu gelongsor bebas tangan dan tailgate berkembar.

Untuk model tahun 2023, Serena boleh didapati dengan dua pilihan trenkuasa. Yang pertama adalah enjin S-Hybrid 2.0-liter MR20DD dengan transmisi jenis Xtronic CVT seperti model C27. Versi ini mempunyai 150 hp dan 200 Nm.

Satu lagi pilihan adalah trenkuasa e-Power generasi kedua yang menampilkan gabungan enjin 1.4-liter dan sebuah motor elektrik yang menawarkan kuasa keseluruhan mencecah 163 hp dan 315 Nm. Menariknya, versi ini boleh didapati dengan outlet AC 100V (1,500 W) yang boleh digunakan untuk perkakasan elektrik ketika berkelah atau dalam situasi kecemasan.

Satu lagi ciri baharu adalah sistem bantuan pemandu ProPILOT 2.0 yang membolehkan pemanduan bebas tangan di lorong tunggal lebuh raya pada kelajuan 40 km/j ke atas.

Selain itu, terdapat juga sistem ProPILOT Park dengan memori yang berupaya untuk merakam dan mengenal pasti garisan ruang parkir. Turut disertakan buat pertama kalinya adalah ciri Steering Assist dengan Forward Collision Avoidance.

Untuk pasaran Jepun, Serena serba baharu ini boleh didapati dalam tujuh gred atau varian, empat varian e-Power dan selebihnya S-Hybrid. Harga bermula dari 3,198,800 yen (RM104,028) untuk e-Power dan 2,768,700 yen (RM90,040) untuk S-Hybrid.

Sementara menunggu kedatangan Serena C28 ke Malaysia, apa kata tonton dulu video pandu uji Serena C27 facelift kami di bawah:

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved