fbpx

Yamaha 125Z mendunia! Lelaki ini import masuk ke Amerika Syarikat

yamaha 125z usa 01

YAMAHA 125Z seperti yang kita semua tahu ialah sebuah model kapcai dua lejang yang sudah dihentikan pengeluarannya di Malaysia.

125Z dijual di negara-negara Asia Tenggara seperti Malaysia, Singapura, Vietnam dan difahamkan turut dijual di Grece. Ia tidak pernah dijual di negara-negara barat seperti di Eropah atau Amerika kerana 125Z ini pastinya tidak akan melepasi piawaian pelepasan karbon yang ketat di sana.

Tetapi menariknya, seorang lelaki di Amerika Syarikat (AS) telah mengimport masuk sebuah Yamaha 125Z. Lã Trần Quân melalui laman Instagram miliknya telah memuat naik dua video berkenaan kapcai dua lejang tersebut.

“Yamaha 125Z R, motosikal impian jejaka Asia,” tulisnya dalam kapsyen video pertama yang kini telah mendapat lebih 56,000 Like dan hampir 1,000 komen.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Lã Trần Quân (@ltq.1989)

Lã Trần Quân menunggang motosikal itu di sekitar taman perumahannya, cukup unik melihat 125Z itu di persekitaran AS, dengan kereta-kereta besar di sana.

Walaupun beliau di AS, sudah tentunya komen di video itu kebanyakannya datang dari pengguna Instagram di Malaysia.

Video kedua pula menunjukkan klip-klip terperinci pada badan 125Z itu seperti badan, enjin, suspensi belakang, tayar, dan panel meter. “Saya baru tahu motosikal ini dipanggil ‘tupai’ di negara kelahirannya,” tulis beliau di kapsyen.

‘Tupai’ merujuk kepada sebutan segelintir rakyat Malaysia dari singkatan ‘one-two-five’, cumanya Malaysia bukanlah negara kelahiran 125Z ini. Cuma mungkin kapcai ini sangat popular di negara kita.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Lã Trần Quân (@ltq.1989)

Kami masih tidak pasti bagaimana Lã Trần Quân mengimport Yamaha 125Z itu ke sana kerana beliau tidak berkongsi mengenai perkara itu.

Lã Trần Quân merupakan sorang peminat serta pengumpul motosikal dan kereta. Beliau sering memuat naik gambar dan video mengenai jentera-jentera unik dalam koleksinya. Menarik untuk melihat 125Z menjadi salah satu dari koleksinya.

Yamaha 125Z mula dikeluarkan pada 1998 sebagai pengganti Yamaha Y110SS, model 125Z ini boleh dikatakan mencapai status legenda di negara ini dan boleh mencapai harga gila jika dijual terutamanya dalam keadaan NOS (new old stock).

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved