fbpx

Laluan Ipoh Utara-Ipoh Selatan ditutup sementara esok

Map Emergency Simulation Exercise For Action (30 Nov 2022)
Map Emergency Simulation Exercise For Action (30 Nov 2022)

PLUS Malaysia Berhad mengumumkan akan menutup sementara laluan Ipoh Utara-Ipoh Selatan (arah selatan) di Lebuhraya Utara-Selatan untuk latihan simulasi kecemasan mulai jam 10 pagi hingga 2:30 petang, esok (30 November 2022).

Sepanjang tempoh tersebut, pengguna daripada utara/Kuala Kangsar yang menghala ke selatan/Kuala Lumpur akan dilencongkan ke Plaza Tol Ipoh Utara dan seterusnya dinasihatkan untuk menggunakan Jalan Persekutuan (FT240) iaitu Jalan SUSUR Jelapang-Ampang.

Pengguna boleh meneruskan perjalanan ke Selatan dengan memasuki semula Lebuhraya Utara-Selatan menerusi Plaza Tol Ipoh Selatan.

Latihan simulasi tersebut diadakan bagi menguji tahap kecekapan, masa tindak balas dan tindakan yang diambil oleh PLUS, pasukan penyelamat serta agensi yang terlibat dalam menghadapi situasi kecemasan, mengkaji dan memeriksa aliran proses prosedur keselamatan di lebuh raya.

Menurut Ketua Pegawai Operasi PLUS, Datuk Zakaria Ahmad Zabidi, “Keselamatan pengguna lebuh raya sentiasa menjadi keutamaan kami. Oleh itu, latihan seumpama ini dijalankan dari masa ke masa untuk mengukur tahap persediaan kakitangan PLUS dan agensi yang berkaitan demi memastikan keselamatan pengguna lebuh raya.”

Latihan kecemasan kali ini akan melibatkan agensi-agensi yang terbabit antaranya Lembaga Lebuhraya Malaysia, Polis DiRaja Malaysia, Jabatan Pengangkutan Jalan, Jabatan Bomba dan Penyelamat, Jabatan Alam Sekitar, Angkatan Pertahanan Awam, MERS 999, Majlis Keselamatan Negara, Kementerian Kesihatan Malaysia, MIROS, Edgenta Infrastructure Services (EIS) dan sebagainya.

Pengguna lebuh raya berkenaan dinasihatkan supaya mematuhi semua papantanda trafik serta arahan yang dikeluarkan oleh petugas PLUS ketika latihan diadakan.

Untuk maklumat trafik atau bagi mendapatkan bantuan kecemasan, pengguna boleh menghubungi PLUSLine di 1800-88-0000.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved