fbpx

Thailand bakal jadi negara pertama ASEAN dapat Toyota GR Corolla – Malaysia menyusul?

toyota gr corolla circuit edition 16

BAGI mereka yang terlepas membeli Toyota GR Yaris, kini ada berita baik kerana pengeluar Jepun itu akan mengeluarkan satu lagi hot hatch AWD (pacuan semua-roda) berprestasi tinggi, iaitu GR Corolla.

Dan dalam perkembangan terbaharu, GR Corolla itu akan mula memasuki pasaran Asia Tenggara (ASEAN) hujung tahun ini, lebih tepat lagi, ia akan dilancarkan di Thailand tidak lama lagi.

Menurut Autonetmagz, presiden Toyota, iaitu Akio Toyoda sendiri akan terbang ke Thailand untuk melancarkan kereta itu nanti.

Walaubagaimanapun, dikhabarkan hanya 10 unit GR Corolla akan ditawarkan untuk pasaran Thailand. Sebelum ini, Thailand mendapat 71 unit GR Yaris berbanding 127 unit untuk Malaysia.

Mungkinkah kita akan mendapat lebih banyak unit GR Corolla juga? Hanya masa akan menentukan. Yang pasti sekarang, Thailand akan menjadi negara pertama di ASEAN mendapat hot hatch itu.

GR Corolla berkongsi banyak komponen powertrain dengan GR Yaris, iaitu enjin 1.6-liter turbo 3-silinder dengan 304hp dan 370Nm tork, sistem AWD GR-Four, dan kotak gear manual 6-kelajuan.

Terdapat juga mod pemanduan Normal, Sport, dan Track yang masing-masing memberikan agihan kuasa depan ke belakang 60:40, 30:70, dan 50:50.

Perbezaan ketara antara kedua-dua model ini semestinya badannya dimana GR Corolla merupakan kereta 5-pintu berbanding GR Yaris (3-pintu).

GR Yaris semasa dilancarkan berharga RM299,000 atas jalan tanpa insurans, lengkap dengan Performance Pack sebagai standard. Berapa agaknya harga GR Corolla nanti?

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved