fbpx

Toyota Vios 2023 disiar – rupa sporti, papan pemuka merah, lancar 9 Ogos ini!

toyota vios teaser thumb

SEBUAH video memaparkan Toyota Vios 2023 disiar hari ini. Maksud kami ialah Toyota Thailand menyiarkan video berkenaan Yaris ATIV (Vios untuk pasaran kita) yang akan dilancarkan secara rasmi pada 9 Ogos depan.

Ia juga akan menjadi pelancaran global untuk sedan segmen-B dengan namakod D92A itu.

Dalam klip video berdurasi 15 saat itu, beberapa imej disiar dengan pantas, menunjukkan apa yang kita boleh jangkakan untuk Vios serba baharu nanti.

Dapat dilihat ia menampilkan rupa depan bersegi, lampu LED nipis dengan DRL berbentuk L, gril agak besar, dan lampu signal sequential di belakang. Lampu belakang ini juga kelihatan hampir menyerupai Toyota Veloz (kembar Perodua Alza 2022).

Hanya satu gambaran bahagian dalam dipaparkan, tapi cukup jelas menampakkan rekaan papan pemuka baharu berwarna merah.

Di atasnya terdapat satu skrin infotainmen, manakala roda sterengnya meyerupai Toyota Raize dan Daihatsu Rocky. Oh ya, tempat duduknya juga menampakkan corak rekaan lebih abstrak.

Untuk bahagian enjin, Yaris ATIV akan mula ditawarkan dengan varian hibrid 1.5-liter yang juga menjadi nadi kepada Toyota Aqua (Prius C) di Jepun. Enjin 3-silinder dengan kitaran Atkinson ini menjana 91PS dan 120Nm tork.

Kemudian, terdapat juga 1.2-liter naturally-aspirated 4-silinder yang dijangka menjadi satu-satunya pilihan untuk Thailand.

Untuk pasaran-pasaran lain termasuk Malaysia, berkemungkinan 1.5-liter 4-silinder dikekalkan, tetapi dengan sedikit talaan untuk model terkini.

Sama-sama kita lihatkan perinciannya semasa pelancaran rasmi nanti.

Berbanding model-model lain dalam segmen ini, nampaknya Vios juga telah menawarkan hibrid selain Honda dengan City e:HEV. Nissan pula kekal satu-satunya pengeluar yang menawarkan enjin turbo iaitu pada Almera.

Apa pendapat anda mengenai Toyota Vios 2023 setakat ini?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved