fbpx

Wing belakang Aprilia RS-GP ini macam mainan, tapi ada kesan aerodinamik!

aprilia rs gp rear wing – crash.net

DALAM pada beberapa pasukan MotoGP mengurangkan saiz wing (sayap/spoiler) depan untuk mendapat kelajuan maksima di litar Mugello, Aprilia pula menambah satu wing yang inovatif di belakang.

Imej oleh: MotoGP

Wing itu dilihat di belakang jentera RS-GP penunggang ujian Lorenzo Savadori semasa sesi latihan pada Jumaat lepas.

Walaupun ciri aerodinamik ini tidak dicuba oleh Aleix Espargaro yang mencatatkan masa terpantas pada hari itu, dia menerangkan bahawa wing itu direka untuk meningkatkan beban di roda belakang, menambah baik prestasi membrek di peringkat awal:

“Saya tidak dapat mencuba wing belakang baharu itu, tapi saya dapat melihat data dari terowong angin dan ia cukup menarik,” kata Espargaro. “Ia nampak seperti pemasaran semata-mata, tetapi percayalah, ia memberi kesan.”

“Ya, ia mengingatkan anda kepada Formula Satu, tetapi ia memberi banyak kesan di beberapa tempat dan kini di MotoGP kita bercakap mengenai perincian.”

Imej oleh: Crash.net

“Kami kekurangan sedikiti berat di belakang. Ini sebabnya saya tidak dapat meningkatkan brek enjin, jadi saya meminta mereka untuk mendapatkan sedikit beban di belakang.”

“Mereka berusaha di beberapa aspek untuk menambah baik dan satu solusi ialah aerodinamik,” terangnya.

Tetapi dengan keputusan cukup baik di Mugello, Espargaro berpendapat dia hanya akan mencubanya di sesi Catalunya nanti.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved