fbpx

Diskaun 15 peratus untuk tiket penerbangan Malaysia Airlines guna campuran sisa minyak masak

malaysia airlines boeing 737
Imej oleh: Aviation International News

MALAYSIA Airlines telah mengumumkan akan memulakan penerbangan penumpangnya menggunakan Sustainable Aviation Fuel (SAF) bersempena World Environment Day.

Penerbangan komersil pertama itu akan menggunakan pesawat Boeing 737-800 antara Kuala Lumpur dengan Singapura, dijadualkan pada Ahad, 5 Jun ini.

Foto oleh: Martijn Gijsbertsen.

Bahan api SAF yang digunakan itu terdiri dari bahan boleh diperbaharui iaitu campuran sisa lemak haiwan dan minyak masak.

Menurut Malaysia Airlines, penerbangan seumpama ini menunjukkan komitmen mereka untuk Sustainable Tomorrow (Hari Esok yang Mampan) iaitu ke arah penerbangan dengan sumber lebih bersih dan mesra alam menjelang 2025.

Malaysia Airlines mempelawa penumpang untuk terbang dengan penerbangan menggunakan SAF seperti berikut:

– MH603 Kuala Lumpur (KUL) ke Singapura (SIN) – Berlepas 12:25, tiba 13:30, dan
– MH606 Singapura (SIN) ke Kuala Lumpur (KUL) – Berlepas 14:40, tiba 15:40.

Menariknya, penumpang boleh menikmati diskaun 15 peratus dari penerbangan-penerbangan ini dengan menggunakan kod promo SAF2022.

Pada masa laporan ini ditulis, tambang terendah untuk MH603 pada 5 Jun ialah RM881 (Economy Lite), sementara itu tambang hala balik ialah (MH606) terendah ialah RM517.

Boeing 737-800. Imej oleh: Aviation International News

Pada Disember tahun lepas, Malaysia Airlines pernah melakukan penerbangan pertama dengan SAF pada pesawat Airbus A330-200 dari Amsterdam ke Kuala Lumpur. Penerbangan itu diisi dengan 77 tan (77,300kg) bahan api dengan campuran 38 peratus SAF.

Bahan api itu dibekalkan oleh Neste, iaitu pengeluar utama SAF dan diesel boleh diperbaharui di dunia, yang dikatakan bebas sulfur, oksigen dan aromatik.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved