fbpx

Suzuki bakal keluar MotoGP? Ini kenyataan dari Dorna Sports

suzuki motogp – motorsport.com

BEBERAPA media antarabangsa mendakwa bahawa Suzuki akan meninggalkan MotoGP pada penghujung musim 2022.

Ia tercetus setelah ahli pasukan Suzuki telah diberitahu berita mengejutkan itu sewaktu ujian pasca perlumbaan di Jerez, Isnin lalu.

Berita itu ternyata mengejutkan apatah lagi Suzuki telah pun menandatangani kontrak untuk kekal di MotoGP sehingga 2026.

Dorna Sports telah berhubung secara rasmi dengan pasukan itu dan mengingatkan mereka bahawa situasi kontrak mereka dalam MotoGP tidak membolehkan keputusan sebegitu dibuat sewenang-wenangnya.

Dalam satu kenyataan, Dorna berkata: “Susulan ura-ura berkenaan Suzuki meninggalkan MotoGP di penghujung musim 2022, mereka tidak boleh membuat keputusan secara bersendiri.”

“Walaubagaimanapun, sekiranya mereka meninggalkan (MotoGP) setelah mendapat persetujuan kedua-dua pihak, Dorna akan menetapkan jumlah ideal bagi bilangan pasukan dan pelumba dalam MotoGP bermula 2023.”

“Dorna terus menerima minat yang tinggi dari beberapa pasukan rasmi dan bebas yang berminat menyertai grid MotoGP memandangkan sukan ini terus menjadi contoh persaingan sengit, inovasi dan hiburan untuk peminat seluruh dunia.”

Suzuki merupakan sebuah pasukan tetap dalam MotoGP dan telah bersaing sejak awal 1970-an. Mereka pernah menarik diri dari MotoGP pada 2012 sebelum kembali pada 2015.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved